فروشگاه ساز فایل و همکاری در فروش سل یو

گوگل رنک

پیج رنک

رتبه سنج گوگل

گزارش کارآموزی -نحوه پرداخت انواع وام به پرسنل - فروشگاه بزرگ الماس
X
تبلیغات
زولا

فروشگاه بزرگ الماس

این فروشگاه اینترنتی آمادگی خود را جهت ارائه انواع فایل های الکترونیک، پروژه های مختلف دانشجویی و صنعتی، کتاب ها و جزوات و دانشگاهی اعلام کرده و در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است

گزارش کارآموزی -نحوه پرداخت انواع وام به پرسنل

امروزه در اکثر سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی برای رفاه حال کارمندان و حل مشکل نقدینگی آنها، ایجاد انگیزه کاری و حفظ نیروی کارآمد و جذب نیروهای متخصص تسهیلاتی مانند وام برای آنها در نظر می گیرند که هر شخص با توجه به نیاز خود نسبت به اخذ آن که انواع مختلفی در هر سازمان و شرکت دولتی و غیر دولتی دارد اقدام می نماید که شامل وام خرید و احداث مسکن
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 133 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64
گزارش کارآموزی -نحوه پرداخت انواع وام به پرسنل

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

عنوان صفحه

چکیده.. 1

فصل اول

تاریخچه فعالیت سازمان اتکاء :.. 6

معاونت مالی:.. 6

مدیریت حسابداری مرکز.. 6

فعالیت اصلی مدیریت حسابداری مرکز.. 6

مبنای تهیه صورتهای مالی.. 8

موجودی جنسی:.. 8

دارای ثابت مشهود.. 8

محصولات تولیدی.. 8

چارت سازمانی:.. 10

فصل دوم

دایره وام:.. 13

وظایف دایره وام.. 13

سیکل پرداخت وام در سازمان اتکا.. 13

شرایط عمومی برای کلیه وامها.. 14

مراحل ثبت حسابداری وامها (عمومی).. 15

فصل سوم

نحوه پرداخت وام خرید و احداث مسکن.. 17

مقررات کلی وام.. 17

شرایط وام گیرندگان.. 19

عنوان صفحه

مدت باز پرداخت وام.. 19

روش اجرا.. 21

سند حسابداری .............................................

نحوه پرداخت وام خودرو.. 26

اهداف وام خودرو.. 26

منظور از وام خودرو.. 28

مقررات کلی وام خودرو.. 30

ارزیابی و نظارت.. 32

شرایط وام گیرنده.. 32

سند حسابداری .............................................

نحوه پرداخت وام تلفن همراه (وام ویژه).. 35

علت پرداخت وام تلفن همراه.. 35

مقررات کلی وام تلفن همراه.. 35

شرایط وام گیرندگان.. 37

سند حسابداری .............................................

نحوه پرداخت وام رفاه.. 40

چگونگی پرداخت.. 40

مقررات کلی وام رفاه.. 41

شرایط وام گیرنده.. 42

سند حسابداری .............................................

مقررات کلی وام ودیعه مسکن ازدواج.. 44

شرایط وام گیرندگان.. 46

سند حسابداری .............................................

نحوه پرداخت وام مسکن ازدواج.. 48

مقررات کلی وام.. 48

شرایط وام گیرنده.. 49

سند حسابداری .............................................

مدارک لازم.. 49

نحوه پرداخت وام لیزیپنگ خودرو.. 50

شرایط اختصاصی وام لیزینگ.. 50

سند حسابداری .............................................

منابع و مآخذ.. 60

پیوستها ..................................................


چکیده

امروزه در اکثر سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی برای رفاه حال کارمندان و حل مشکل نقدینگی آنها، ایجاد انگیزه کاری و حفظ نیروی کارآمد و جذب نیروهای متخصص تسهیلاتی مانند وام برای آنها در نظر می گیرند که هر شخص با توجه به نیاز خود نسبت به اخذ آن که انواع مختلفی در هر سازمان و شرکت دولتی و غیر دولتی دارد اقدام می نماید که شامل وام خرید و احداث مسکن، وام خودرو، وام تلفن همراه، وام ازدواج و ودیعه مسکن، وام رفاه، وام لیزینگ خودرو و وام ازدواج می باشد که هر یک از این نوع وام ها شرایط خاص و مدارک و مستندات مربوط و میزان حداقل و حداکثر مبلغ و مدت زمان پرداخت و سایر شرایط را دارا می باشد. البته شایان ذکر است که نحوه استرداد هر یک از انواع وامها به کارمندان، به میزان مبلغ دریافتی آنها از سازمان یا شرکت بستگی دارد یعنی باید 3/1 جمع حقوق و مزایا قبل از کسورات برای کارمند باقی بماند. برای روشن شدن این مطلب وام مسکن که 000/ 000/ 30 ریال است اگر فرد وام مسکن درخواست کند بهره وام را اول حساب میکنند که 000/ 050/ 3 ریال میشود (هر قسط آن هم 000/ 550 ریال (1+مدت) × نرخ ×اصل وام تقسیم بر 400/2 و اگر پرداختی بعد از کسورات 000/500/1 ریال باشد میزان هر قسط از میزان مبلغ پرداختی بعد از کسورات 000/500/1 ریال باشد میزان هر قسط از میزان مبلغ پرداختی بعد از کسورات کمتر میشود که مبلغ ان 000/950 ریال است در صورتی که اگر جمع حقوق و مزایا قبل از کسورات را در 3 تقسیم کنیم مبلغ آن میشود 333/833.

ملاحظه میشود که فرد توانایی پرداخت وام را دارد ولی اگر این میزان بیشتر شود به جای اینکه به فرد 000/000/30 ریال وام بدهند مبلغ کمتری وام به وی می دهند به میزانی که بعد از محاسبات مربوطه 3/1 حقوق فرد باقی بماند و این مورد در تمامی وامها صدق می کند به غیر از وام رفاه به علت اینکه مبلغ وام رفاه (000/000/4ریال) مبلغ ناچیزی در سازمان محسوب میشود و دارای این شرایط نمی باشد. وام رفاه وامی است که به دفعات مکرر بنا به درخواست کارمند و در صورتی که وام قبلی اش را کاملاً تصیفه کرده باشد ارائه میشود ولی در مورد وامهای دیگر به این صورت نیست یعنی فقط یک بار به کارمند داده میشود و به علت سقف ریالی بالا حتماً باید فرد کارمند ضامن داشته باشد نکات دیگری که وامهای با سقف ریالی بالا دارند این است که در مورد وام مسکن و وام مسکن ازدواج فردی که مسکن ندارد حق استفاده از این وام را دارد حتی اگر در خانه سازمانی سکونت داشته باشد باید تعهد دهد که خانه سازمانی را بعد از خانه دار شدن تحویل و در وام مسکن ازدواج فردی که قصد ازدواج دارد وام به آن تعلق می گیرد و یا در وام ازدواج هم همین طور فردی که قصد ازدواج دارد و ازدواج اولش است یعنی به فردی که در شرف ازدواج دوم است وام ازدواج و حتی وام ودیعه مسکن ازدواج تعلق نمی‌گیرد نکته ای که حائز اهمیت است این است که وام ازدواج به زن و شوهری که هر دوی آنها در سازمان کارمند هستند به هر دوی آنها وام تعلق می گیرد اما وام ودیعه مسکن ازدواج و وام خودرو و وام مسکن و وام لیزینگ فقط به یک نفر آنها تعلق می گیرد.

در مورد ثبت وام‌های مذکور سازمان اتکا، از سیستم همکاران سیستم استفاده می‌کند و مانند همه سازمانهای دیگر حساب کل، معین و تفضیلی در سند حسابداری استفاده می‌کند و به دلیل اینکه شرکتهای روغن و شرکت مزرعه نمونه و شرکت نساجی فخر و شرکت فروشگاهها که از شرکتهای تابعه سازمان می باشند سازمان در ثبت های مربوطه از حساب فی ما بین استفاده می کند سقف ریالی وامها در سازمان اتکا به شرح زیر است:

1- وام خرید و احداث مسکن 000/000/10 ریال که مدت باز پرداخت وام بنا به درخواست کارمند (برای مثال اگر کارمند 000/000/10ریال کمتر وام درخواست کره و یا بیشتر ) فرق می کند که همه ماهه از حقوق وام گیرنده کسر می شود.

2- وام خودرو 000/000/40ریال که باز پرداخت آن 80 ماه می باشد که ماهانه از حقوق وام گیرنده کسر میشود.

3- وام تلفن همراه 000/000/6 ریال که مدت باز پرداخت آن 12 ماهه میباشد که ماهانه از حقوق وام گیرنده کسر می شود.

4- وام رفاه 000/000/4 ریال و مدت باز پرداخت وام حداکثر 36 ماهه است و هیچ گونه کارمزد از این وام کسر نمی شود (ماهانه از حقوق کارمند کسر میشود)

5- وام ودیعه مسکن ازدواج 000/000/10 ریال و چنانچه متقاضی وام ودیعه مسکن ازدواج به هر نحوی از تسهیلات تامین سازمان استفاده کرده باشند و یا اینکه خود یا هر دو در هنگام تقاضای وام دارای مسکن شخصی باشند فقط از 000/000/5 وام ازدواج بهره‌مند می شوند و مدت باز پرداخت وام ودیعه مسکن ازدواج 60 ماه میباشد که از حقوق کارمند کسر می شود در ضمن به کارکنان مجرد رسمی پیمانی 000/000/5 ریال وام ازدواج و 000/000/5 ریال وام ودیعه مسکن ازدواج پرداخت میشود و به کارکنان مجرد رسمی یا پیمانی حداکثر مبلغ 000/000/5 ریال وام ازدواج و به کارکنان موقت و روز فرد و فصل وام تعلق نمی گیرد.

وام لیزینگ خودرو 000/000/60 و مدت باز پرداخت 60 ماه می باشد که میزان بهره مندی وام 50% ارزش خودروی درخواستی با نرخ 19% بانکی محاسبه و به حساب بدهی آنان منظور می شود و باقی مانده به حساب سازمان واریز میشود.

در مورد کلیه وامها از متقاضی باید به میزان 5/1 برابر وام دریافتی چک یا سفته در وجه سازمان دریافت شود ونکته ای که مد نظر است این است که کارمند نباید در مراحل رهایی از خدمت باشد در صورتی که در مراحل رهایی از خدمت باشد باید مابقی وام را یکجا تسویه کند.

فصل اول

تاریخچه فعالیت سازمان اتکا


تاریخچه فعالیت سازمان اتکاء :

سازمان اتکا در سال 1334 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده برابر مفاد 114 اساسنامه فعالیت سازمان اتکا عبارت اند از تامین وسایل زندگی و تقلیل هزینه های معیشت عامله پرسنل کارمند میباشد. سازمان دارای 5 واحد تولیدی و صنعتی با 21 مرکز بازرگانی در استانها با بیش از 300 فروشگاه و واحد توزیع و 5 طرح دامی و زراعی و اداره مرکزی که به صورت واحد مستقل سازمان دهی اداره میشود که یکی از واحد های ستادی مدیریت حسابداری مرکز زیر مجموعه معاونت مالی سازمان میباشد.

معاونت مالی:

یکی از معاونت های سازمان اتکا می باشد که در آن عملیات مالی اعم از دریافت، برداشت، ثبت حسابداری، عملیات بانکی، ارزی، سرمایه گذاری، تهیه تراز سیستمها و ... را در بر می گیرد. معاونت مالی شامل 3 مدیریت میباشد.

1- مدیریت حسابداری کل

2- مدیریت حسابداری مرکز

3- مدیریت حسابداری منابع مالی

مدیریت حسابداری مرکز

یکی از قسمتهای معاونت مالی بنام مدیریت حسابداری مرکز که عمدتاً کار این مدیریت شامل 3 دایره برداشت، دریافت (مالی ، بودجه) ، دایره دفترداری و وام و دایره ممیزی اسناد میباشد.

فعالیت اصلی مدیریت حسابداری مرکز

الف) انجام کلیه عملیات اداری و مالی مربوط به دریافت و برداشت وجوه تخصیص داده شده برای پرداختهای پرسنلی و تنخواه مورد نیاز معاونتها و مدیریت های کشاورزی.

ب) پرداختهای مربوط به خرید یا ایجاد پروژه های سرمایه ای ستاد در صورت لزوم

ج) نگهداری حساب دارائی های ثابت ستاد مرکزی و کنترل دوره ای دارائی ها و نظارت بر جا به جائی نقل و انتقال آنها

د) پرداخت حقوق و مزایا پرسنل ستادی اعم از کارکنان بیمه ای –شرکتی- قراردادی ( اضافه کاری و کارانه پرسنل رسمی)

هـ) تهیه و نگهداری سوابق حسابداری در قالب مقررات و دستورالعمل ها و روشهای مصوب ابلاغی و رفع مغایرتها و تسویه حسابهای نهایی با اشخاص حقیقی و حقوقی کارکنان

ز) برآورد بودجه جاری ستاد مرکزی سازمان در قالب دستورالعمل های اجرایی

س) تهیه گزارشات مالی و تحلیلی و نوبه ای از عملکرد ستاد و مدیریت و ارائه آن به معاونت مالی

ش) ارائه سایر خدمات مالی و خدمات مشورتی و در صورت ارجاع از طرف معاونت مالی


مبنای تهیه صورتهای مالی

صورتهای مالی اساساً بر مبنای بهای تمام شده تاریخی تهیه میشود.

موجودی جنسی:

موجودی جنسی اغلب شامل لوازم و ابزار مصرفی اداری بوده و به بهای تمام شده ثبت می گردد و بهای تمام شده موجودی پایان سال بر اساس روش اولین صادره از اولین وارده تعیین می گردد.

دارای ثابت مشهود

دارایی ثابت مشهود بر مبنای بهای تمام شده در حسابها ثبت میشود. مخارج بهسازی و تعمیرات اساسی که باعث افزایش قابل ملاحظه در ظرفیت عمر مفید دارائی های ثابت یا بهبود اساسی در کیفیت بازدهی آنها می گردد و به عنوان مخارج سرمایه ای محسوب و طی عمر مفید باقی مانده دارائی های مربوط مستهلک می گردد استهلاک دارائی های ثابت با توجه به عمر مفید برآوردی دارائی های مربوط و با در نظر گرفتن آیین نامه استهلاک موضوع ماده 151 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند 1366 و بر اساس نرخها و روشهای زیر محاسبه میشود.

دارایی:

نرخ استهلاک

روش استهلاک

ساختمان

7و 8 و 10%

نزولی

تأسیسات

12% ، 13%، 15 ساله

نزولی و خط مستقیم

ماشین آلات

10% ، 10%، 15 ساله

نزولی و خط مستقیم

اثاثه و منصوبات

10 ساله

خط مستقیم

ابزار آلات و قالب‌ها

4 ساله

خط مسقیم

وسایل نقلیه

25% و 30% و 35%

نزولی

محصولات تولیدی

روغن، قند، رب، پارچه، شوینده،گوشت،مرغ، تخم مرغ، شکر، که عمده ترین تولیدات در اختیار بسیج اقتصادی قرار میگیرد و بقیه به صورت نقد به فروش می رسد

ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان

ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بر اساس یک ماه آخرین حقوق ثابت هر یک از کارکنان مشمول قانون کار برای هر سال خدمت آنان و یک ماه حقوق و مزایای برای هر یک از پرسنل رسمی برای هر سال خدمت آنان محاسبه و در حسابها منظور می شود.


چارت سازمانی:

شرکت فروشگاها

شرکت نساجی فخر

شرکت مزرعه نمونه

شرکت روغن

شرکت قند

هیئت مدیره

مدیر عامل

( چارت شرکتهای وابسته به سازمان )

دایره مالی و بوجه

مدیریت حسابداری کل

دایره دفتر داری ووام

دایره ممیزی و صدور سند حسابداری

مــــــــــــدیر

مدیریت حسابداری مرکز

مدیریت حسابداری منابع

دفـــــــــــتر

معاون مالی


چارت سازمانی سازمان اتـــــــکا

فصل دوم:

دایره وام


دایره وام:

انجام امور مربوط به پرداخت وام به پرسنل و دریافت تصمیمات مربوط به وام پی گیری و دریافت کسورات مربوط به اقساط وام و همچنین صدور سند حسابداری و در نهایت ثبت و نگهداری حساب اشخاص وام گیرنده تا تسویه حساب نهایی

وظایف دایره وام

1-انجام کلیه اقدامات و کنترل های لازم در جهت پرداخت وام کارکنان سازمان

2- انجام امور مربوط به بیمه کردن وامهای پرداختی به کارکنان سازمان

3- کنترل و پیگیری امور مربوط به کسر منظم اقساط وام پرداختی به کارکنان سازمان

4- صدور کلیه اسناد مربوط به وام های پرداختی به کارکنان سازمان و کسورات فایل وزارت و فایل داخلی

5- پیگیری امور مربوط به اخذ وجوه اقساط وامهای فایل وزارت از ذی حسابی وزارت و همچنین تفکیک و ارسال لیست کسورات به مبادی ذیربط

6- حفظ و نگهداری اسناد تضمینی حسابداری مرکز

7- انجام سایر اموری که از سوی مدیر حسابداری مرکز ابلاغ می گردد

سیکل پرداخت وام در سازمان اتکا

1-تقاضای شخص وام گیرنده

2- نظر موافق قسمت (مدیر مربوط) یا رضایت مدیر مربوط با توجه به سابقه کار، سقف اعتبار و صحت اسناد (مباینه نامه و سند نامه) و بازرسی آن

3- معاونت مالی

4- قسمت وام- و مدارک وام گیرنده

5- تجزیه و تحلیل صلاحیت دادن فرمهای ضامن و بیمه و دریافت اسناد تضمینی

6- صدور گردش کار

7- صدور چک

8-پرداخت وام

9-سند بدهکاری شخص وام گیرنده

10-صدور نامه جهت برقراری اقساط

11- دریافت اقساط و صدور سند اقساط وام

12- عودت اسناد تضمینی پس از اتمام وام

شرایط عمومی برای کلیه وامها

1- استخدام رسمی باشند

2- در مراحل رهایی از خدمت نباشند

3- دارای حداقل 2 سال سابقه خدمت در سازمان باشند

4- مامور به داخل سازمان نباشند

5- مامور به خارج از سازمان نباشند

6- وام گیرنده می باید جزء کارکنان سازمان بوده و فاقد هر گونه بدهی سازمان از بابت وام مربوط باشد

7-دریافت وام مجدد منوط به تسویه کل وام دریافتی و سپری شدن زمان قانونی انقضا اقساط آن

8-خالص دریافتی ماهانه وام گیرنده نباید کمتر از دو قسط ماهانه باشد

لازم به ذکر است که مدیر عامل سازمان در موارد تخصص های خاص به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص می تواند خارج از شرایط مذکور در ماده 5 در چارچوب سایر موارد این آیین نامه دستور پرداخت وام صادر نماید

مراحل ثبت حسابداری وامها (عمومی)

1- زمان پرداخت و دریافت تضمین

2- اقساط پرداختی بابت تسویه وام

3- عودت اسناد تضمینی دریافتی پس از تسویه وام

فصل سوم

نحوه پرداخت وام خرید و احداث مسکن


نحوه پرداخت وام خرید و احداث مسکن

در راستای تدابیر ابلاغی در خصوص تامین مسکن کارکنان که از جمله مهمترین و اساسی ترین مشکلات آنان محسوب میشود به منظور تحقق اصل 21 قانون اساسی و همچنین افزایش توان مالی و حفظ روحیه و رفاه پرسنل وام خرید و احداث مسکن به عنوان یکی از مزایای کار برای آنها در نظر گرفته میشود.

مقررات کلی وام

اعتبار لازم جهت اجرا از محل منابع مالی هر یک از رده ها تامین خواهد گردید و پرداخت وام مسکن بصورت غیر متمرکز بوده و در سطح مناطق، کارخانه جات، معاونت های دامداری، کشاورزی و اجرایی با مجوز بالاترین مقام مربوطه از محل اعتبارات داخلی در سطح ستاد از سوی معاونت های مالی سازمان صورت خواهد پذیرفت. پرداخت وام مسکن از محل بازگشت اقساط به پرسنل متقاضی مجاز میباشد. معاونت مالی سازمان، سیستم مناسب برای پرداخت و باز پرداخت اقساط این وام را در سطح سازمان تهیه خواهد نمود وپرداخت وام صرفاً جهت احداث و تکمیل یا خرید مسکن پرسنل که شخصاً مبادرت به ساخت یا خرید نموده و یا در پروژه های احداثی سازمان شرکت نموده اند مجاز میباشد و وام مسکن در طول خدمت پرسنل یکبار قابل پرداخت خواهد بود. اما کارکنانیکه قبلاً وام مسکن دریافت نموده اند، چنانچه مجدداً حائز شرایط دریافت وام (به میزان بیش از وام اولیه) شناخته شوند، صرف نظر از اینکه چه مقدار از وام را باز پرداخت نموده اند. عیناً مبلغ وام پرداختی اولیه از مبلغ وام تصویبی جدید کسر و ماب التفاوت به مشارالیه پرداخت خواهد شد در ضمن کارکنانیکه وام مسکن دریافت می نماید حق درخواست منزل سازمانی را ندارند و کسانیکه در منازل سازمانی ساکن هستند در صورت دریافت وام و تامین مسکن، می بایست متعهد گردند که منازل سازمانی را در زمان مشخص تخلیه نمایند و چنانچه هر یک از کارکنان شاغل در شهر تهران تصمیم به خرید منزل یا ساخت زمینی در شهرستان را داشته باشند، در صورت تقاضای وام و حصول اطمینان از اینکه مشارالیه در شرف انتقال به یکی از مناطق کارخانه جات، یا مجتمع های دامداری و کشاورزی در شهرستان بوده و با دریافت وام مشکل مسکن وی مرتفع میگردد، موضوع مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت و همچنین کارکنانیکه قبلاً از وام ودیعه مسکن در سطح سازمان بهره مند شده اند، حق استفاده از وام مسکن و احداث یا تکمیل و خرید را نخواهد داشت. حداکثر وام قابل پرداخت به پرسنل مبلغ 000/000/10 ریال خواهد بود.

در شرایط استثنایی و به منظور جذب و نگهداری پرسنل کارآمد و متخصصان خاص مبلغ با تصویب مدیر عامل سازمان تا دو برابر قابل افزایش خواهد بود در ضمن وامهای پرداختی با هزینه دریافت کننده وام، بیمه خواهد گردید و هزینه فوق از جمع اقساط برگشتی اخذ خواهد شد.


***توجه مهم: دقت داشته باشید شما دوستان می توانید از اینجا وارد فروشگاه بزرگ الماس شده و پروژه ها و محصولات دلخواه مشابه دیگر را نیز بیابید
تاریخ ارسال: چهارشنبه 4 مرداد 1396 ساعت 03:18 | نویسنده: Diamond | چاپ مطلب
نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.