فروشگاه بزرگ الماس

فروشگاه بزرگ الماس

این فروشگاه اینترنتی آمادگی خود را جهت ارائه انواع فایل های الکترونیک، پروژه های مختلف دانشجویی و صنعتی، کتاب ها و جزوات و دانشگاهی اعلام کرده و در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است
فروشگاه بزرگ الماس

فروشگاه بزرگ الماس

این فروشگاه اینترنتی آمادگی خود را جهت ارائه انواع فایل های الکترونیک، پروژه های مختلف دانشجویی و صنعتی، کتاب ها و جزوات و دانشگاهی اعلام کرده و در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است

گزارش کارآموزی (تاریخچه شرکت تهران همبرگر- فرآورده‌های گوشتی مام)

این شرکت فعالیت خود را براساس قواعد و قوانین نظارتی و بهداشتی از سال 1357 با جدیت شروع و ازجمله پیشگامان تولید همبرگر به سبک و سیاق جدید (تولید صنعتی) می باشد که مدارک و اسناد موجود نمایانگر آن می باشد این کارخانه نقش بسزایی درتغییر و تحول نحوه تولید همبرگر از حالت سنتی و غیره بهداشتی داشته و درواقع می توان آنرا از پیشکسوتان این صنعت دانست کارخانه
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 83 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 106
گزارش کارآموزی (تاریخچه شرکت تهران همبرگر- فرآورده‌های گوشتی مام)

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فصل اول

تاریخچه شرکت تهران همبرگر

مقدمه

فلوچارت سازمانی

فلوچارت تولید همبرگر

تکنولوژی تولید همبرگر

مواد اولیه

گوشت

چربی

پیاز

سویا

افزودنیهای مجاز

نمک طعام

ادویه‌جات و چاشنی ها

روش تولید

دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز

سردخانه زیرصفر

گیوتین

دستگاه‌های چرخ گوشت ( معمولی مخلوط گم زیر صفر درجه )

دستگاه مخلوط کن

دستگاه یخ ساز

دستگاه همبرگرزن

تونل انجماد

بسته بندی همبرگر

شستشو

فصل دوم

تعریف همبرگر

رده بندی برگرها

انتخاب گوشت

ترکیب شیمیایی گوشت

آب

ظرفیت نگهداری آب

پروتئین

چربی

توان اتصال دهندگی انواع گوشت

PH انواع گوشت

عوامل مؤثر بر استحکام خمیر همبرگر

درجه حرارت

PH

مقدار چربی

مقدار پروتئین محلول گوشت های مصرفی

میزان چسبندگی و لزجی امولسیون گوشتی

یکنواختی ترکیب مواد اولیه

مکانیسم تأثیر نمک در همبرگر

روش های کنترل تولید همبرگر

کنترل ترکیب

نسبت رطوبت – پروتئین

فرمولاسیون همبرگر در ایران

فرمولاسیون خارجی همبرگر

ترکیبات غیرگوشتی

توسعه دهنده ها

امولیسفایرها

نمک طعام

سویا

تخم مرغ

آرد سوخاری

روغن و چربی

آزمایشات کنترل کیفی

آزمایشات کنترل کیفیت مواد اولیه

کنترل کیفی مواد میانی و شرایط

کنترل کیفیت محصولات

آزمایشات میکروبی

آزمایشات شیمیایی

آزمایشات شیمیایی

رطوبت

خاکستر کل

چربی تام

کربوهیدات

پروتئین

آزمایشات میکروبی

روش اندازه گیری T.C

کپک و تخمیر

روش شناسایی و شمارش استانیلوکوکوس ارئوس کوآگولانز (+) در مواد غذائی

روش شمارش استافیلوکوکوس اورئوس

روش جستجو و شناسایی سالیونلا

ارزیابی حسی

تقلب در فرآورردهای گوشتی

متدهای ذخیره سازی و نگهداری گوشت

بسته بندی همبرگر خام منجد ( بر اساس استاندارد ملی ایران )

بسته بندی کباب لقمه خام منجمد ( بر اساس استاندارهای ملی ایران )

شرایط و نحوه بازاریابی

موقعیت شغلی برای مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی رشته غذائی

برنامه احتمالی کارخانه جهت عبور کیفیت محصولات

اشکلات تولیدی کارخانه

محاسن تولیدی کارخانه

فصل چهارم

پیشنهادات

تاریخچه شرکت تهران همبرگر

فرآورده های گوشتی مام

مقدمه :

این شرکت فعالیت خود را براساس قواعد و قوانین نظارتی و بهداشتی از سال 1357 با جدیت شروع و ازجمله پیشگامان تولید همبرگر به سبک و سیاق جدید (تولید صنعتی) می باشد که مدارک و اسناد موجود نمایانگر آن می باشد این کارخانه نقش بسزایی درتغییر و تحول نحوه تولید همبرگر از حالت سنتی و غیره بهداشتی داشته و درواقع می توان آنرا از پیشکسوتان این صنعت دانست کارخانه تهران همبرگر (فرآورده های گوشتی مام) ازنظر جغرافیایی درغرب تهران بزرگ تراز گرفته به دیگر سخن اولین کارخانه تهرانی تولید همبرگر و کباب لقمه با نشان استاندارد می باشد محل دقیق کارخانه کیلومتر 17-اتوبان تهران کرج-بین جاده مخصوص و اتوبان –خیابان داروپخش است.

این کارخانه دارای بهترین وسایلی برودتی و سرمایشی و دستگاه قالب گیری اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و میکسر چرخ گوشت و تونل شیرینگ و سایر دستگاه های بسته بندی تمام استیل می باشد و ازجمله امکانات مطرح این واحد تولیدی میتوان به آزمایشگاه های کنترل کیفیت اشاره کرد که شامل آزمایشگاه میکروبی و شیمیایی است و دارای تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و مزین است همچنین دارای چندین کامیون و کامیونت سردخانه دار جهت توزیع فرآورده های گوشتی منجمد (کباب و انواع همبرگر) است.

محصولات تولیدی این کارخانه شامل همبرگر ممتاز، همبرگر معمولی و کباب لقمه می باشد نظربه اینکه مسئولین شرکت معتقدند که به لحاظ کمی و کیفی و تنوع محصولات می بایست خود را به معیارهای بین المللی نزدیک کنیم تولید محصولاتی نظیر پیتزای منجمد، مرغ برگر و قارچ برگر را دردستور کار خود قرار داده اند امروزه با مطرح شدن سیستم های جدید نظارتی و بهداشتی در دنیا و ارتقاء سطح کنترل کیفیت بهداشتی و تا حد امکان نزدیک به معیارهای بین المللی ازعمده مطالب سطوح درسلامت مواد غذایی است بطور کلی درسراسر جهان دو سیستم نظارتی از دیدگاه بهداشتی وجود دارد.

1- سیستم قدیمی کنترل که در اغلب کشورهای توسعه یافته تقریباً نسوخ ولی درکشورهای توسعه نیافته و تاحدودی درحال توسعه به اجرا درمی آید اساس این سیستم مبتی بر انجام آزمایش کمی و کیفی (شیمیایی و میکروبی) است که از دیدگاه نظارتی دارای اشکالات قابل ملاحظه ای است که خارج ازحوصله نوشته حاضر می‌باشد.

2- سیستم جدید یا سیستم حسب (HACCP) که درسال 1973 ابتدا درسازمان فضانوردی ایالات متعهده آمریکا (NASA) برروی مواد غذایی مصرفی توسط فضانوردان درطی مسافرتهای فضایی به اجرا درآمد و رفته رفته به یک سیستم بین المللی مطرح و قابل قبول تبدیل گردید حتی درسازمان تجارت جهانی به عنوان یک الگو خدشه ناپذیر وضروری در تولید و توزیع و مصرف مواد غذایی تبدیل شود شرکت تهران همبرگر افتخار دارد تا به عنوان اولین شرکت تولید فرآورده های گوشتی منجمد ایران اعلام نماید که درحال گذار ازسیستم نظارت قدیمی به سیستم نظارت بهداشتی نو و براساس معیارهای بین المللی و پیشرفته HACCP می باشد و دراین مورد تحقیقات منظمی را شروع نموده که حاصل آن ارائه کتابچه های درزمینه مورد بحث است که با بهره گیری از نظرات استاتید مجرب دانشگاه و منابع داخلی و خارجی تهیه شده و با جدیت تا اجرای کامل سیستم HACCP به پیش می رود.

کادر اداری و اجرائی این شرکت شامل

1-هیئت مدیره 2-مدیر عامل 3-مدیریت بهداشتی 4-مدیریت اداری و مالی 5-مدیریت بازرگانی 6-بخش پژوهش 7-روابط عمومی و تبلیغات .

کارد مذبور اهدافی را تحت دو دیدگاه کلی کوتاه و دراز مدت دنبال می کند ازاهم اهداف کوتاه مدت حفظ و نگهداری کیفیت بهداشتی مواد غذایی تولیدی همزمان با ارائه محصولی مطلوب ذائقه های است و از اهداف دراز مدت می توان به ایجاد زمینه مناسب جهت جذب سرمایه گذاری های های خارجی و گسترش هر چه بیشتر این صفت اشاره کرد مقدمات چنین اهدافی با انجام مذاکراتی باسرمایه گذاران حوزه خلیج فارس و بعضی کشورهای آسیای میانه … فراهم گردیده است و دستیابی به تکنولوژی وفن آوری روز جهان ازجمله اهدافی است که کادر فنی کارخانه مدتهاست که با تلاش و جدیت از طرق مختلف بویژه اینترنت دنبال می کند و همواره به دنبال ایجاد راه کارهایی است که بتواند نزدیکی تنگاتنگی با شرکتها و کارخانه جات پیشرفته درکشورهای اروپایی و آفریقایی و … برقرار است. سرانجام بعضی از پیشنهادات و کاستی که به شرح ذیل ارائه می گردد.

1- پیشنهاد می گردد به منظور بهبود هرچه بهتر فرآورده های گوشتی منجمد کمیته ای متشکل از کارشناسان اداره کل نظارت بر مواد غذایی اداره استاندارد اساتید دانشگاه ها و مراکز علمی مربوطه و تولید کنندگان تشکیل تا پس از بررسی کارشناسانه فرآورده های تولید شده تشخیص خود را جهت یعنی کردن آن دسته از تولید کنندگان اقدام به تولید محصول سالم و بهداشتی نموده و از سایرین اعلام نمایند.

2- با توجه به بودن نرخ مواد اولیه و محاسبه قیمت تمام شده محصول تولیدی این سوال مطرح می باشد که درهمین بازار عده ای سودجو چگونه محصولی تولید می نماید که قیمت آن بسیار پایین تر از نرخ مصوب می باشد.

3- عدم ارائه تسهیلات مالی اداری و قانونی وارد نمودن دستگاه های جدید به جای وسایل فرسوده قدیمی یا لوازم یدکی آنها

4- دراینجا برخود لازم می دانیم که از کلیه کارشناسان اداره کل نظارت بر مواد غذایی استاندارد که ما در ارتقاء و بهبود کیفیت هرچه بیشتر محصولات تولیدی یاری نموده اند قدردانی و تشکر نماییم.

آدرس کیلومتر 17- اتوبان تهران کرج-خیابان داروپخش 61 شماره 182

تلفن 6026349

فاکس 30805-9-0262

فلوچارت سازمانی

فلوچارت تولید

تکنولوژی تولید همبرگر

همبرگر با محصولات چرخ شده تحت عنوان patries شناخته شده علاوه براین بعد این گونه از محصولات همبرگر نیز می گویند معروفترین برگر از گوشت گاو تهیه شده که اصطلاحاً به آن همبرگر می گویند. به طور کلی درکشورهای مختلف من جمله ایران طی تکنولوژی خاصی گوشت چرخ شده را همراه با برخی افزودنیها مخلوط کرده پس از شکل دهی وبسته بندی بصورت منجمد عرضه می نماید. براساس استاندارد ایران دو نوع همبرگر تولید می شود

1- همبرگر معمولی که باید حداقل 30 درصد گوشت داشته باشد

2- همبرگر ممتاز که باید حداقل 60 درصد گوشت داشته باشد.

طبق استاندارد اضافه کردن سایر ضمایم خوراکی لاشه دام مثل گوشت کله یا بناگوش درتهیه همبرگر ممنوع است ولی از آنجائیکه کنترل خاصی برروی این مواد وجود ندارد متأسفانه برخی از کارخانجات جهت کاهش قیمت تمام شده از این گوشت ها استفاده می کنند. (3)

مواد اولیه

1-گوشت

گوشت پایه اصلی تهیه همبرگر است که گوشت مورد استفاده می تواند از قسمت های مختلف بدن دام باشد نوع گوشت و مقدار چربی درتعیین کیفیت محصول نهایی بسیار حائز اهمیت است درتهیه همبرگر بیشتر از گوشت قلوه گاه سردست و گردن که کیفیت بهتری دارند نیز مصرف می شود برخی کارخانجات جهت بهبود کیفیت نهایی از مخلوط 50% گوشت تازه گاو و 50% گوشت منجمد استفاده می نماید.

2-چربی

چربی اثر زیادی درکیفیت محصول نهایی دارد زیرا اگر مقدار چربی به مقدار فرمول نهایی نباشد همبرگر کمی خشک و فاقد رطوبت مطلوب خواهد بود.

3-پیاز

پیاز فیزیکی از مواد اولیه اصلی مورد استفاده درتهیه همبرگر می باشد از آنجائیکه پیازتازه تا حدود 90% آب دارد بنابراین باید درتنظیم رطوبت نهایی محصول مقدار آب موجود در پیاز را در نظر گرفت پیاز به عنوان طعم دهنده و پوشاننده طعم های نامطلوب همچنین ایجاد بافتی ترد و آبدار درمحصول نقش ویژه ای دارد.

4-سویا

سویا با جذب 5/1 تا 5/2 برابر خود آب باعث افزایش بازدهی محصول نهایی شده همچنین به آبدار بودن و ترد شدن محصول نیز کمک می کند اضافه کردن بیش از حد سویا باعث تیره شدن رنگ محصول خواهد بود.

5-افزودنیهای دیگر

از دیگر افزودنیهایی که درتهیه همبرگر ممکن است استفاده شود میتوان به آرد سوخاری آرد گلوتن اشاره نمود این مواد به دلیل افزایش قدرت جذب آب باعث کاهش قیمت تمام شده محصول گردند.

6-نمک طعام

این ماده از مواد عمل آورنده فرآورده های گوشتی محسوب می شود که دراستخراج پروتئین های میوفیبریلی گوشت به عنوان یک امولسیفایراست درخمیر فرآورده های گوشتی نقش دارد بنابراین هرچقدر نمک بیشتر باشد پروتئین های میوفیبریلی بیشتری ازگوشت استخراج می شود ولی درصنعت اینکار به دو دلیل با مشکل مواجه است :

1- باعث شورشدن محصول می شود

2- ازنظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست .

7-ادویه جات و چاشنی ها

این گروه بهترین ترکیبات ایجاد طعم درفرآورده های گوشتی است که

اولاً : باعث اصلاح دربهبود طعم محصول می شود.

ثانیاً : دارای خاصیت باکتریواستاتیکی هستند.

ثالثاً : دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند.

درمصرف ادویه جات باید به این نکته توجه نمود که ان دسته که منشأ خاکی یا زمینی دارند آلودگی میکروبی دارند که این آلودگی می تواند باعث فساد محصول شود درنتیجه ضروری است که ازنوع استریل ادویه جات استفاده نمود.

ازجمله ادویه جات مورد استفاده می توان زیره سیاه، زیره سبز، پیاز، سیر، زنجبیل ، تخم رازیانه، رازیانه رومی، تخم گشنیز ، تخم کرفس ، تخم شوید، آویشن،
نعناع مرزه، مرزنگوش ، ریحان، ترخون ، برگ بو، زردچوبه، پورد کاری، فلفل، سماق ، فلفل قرمز، فلفل فرنگی ، پایریکا، فلفل سیاه و سفید، جوزهندی دارچین ، هل ، دانه خردل، خولبخان ، میخک ، اشاره نمود.

روش تولید همبرگر

جهت تهیه همبرگر درکارخانجات معمولاً از لاشه های گاو و با توجه به کمبود گوشت تازه به طور کلی یا کمبود فعلی گوشت تازه اکثراً از لاشه های تازه یخ زده استفاده می شود جهت استخوان گیری لاشه های منجمد گاو بایستی ابتدا دیفراست شوند روشهای متعددی جهت این منظور پیشنهاد شده است که مطلوبترین و عملی ترین آنها یعنی نگهداری لاشه های منجمد دردمای 16-15 درجه سانتی گراد تا زمان کاردخور شدن لاشه ها می باشد. پس از دیفرانست لاشه ها روی تخته های چوبی یا پلاستیکی مخصوص قرار گرفته گوشت و چربی از استخوان جد اگشته و پس از قطعه کردن برای چرخ شدن آماده می گردد دراینجا بایستی حتی المقدور چربی و پیه های زائد تاندون ها و احتمالاً تکه های باقیمانده استخوان ازگوشت جدا گردد و در خاتمه این مرحله گوشت به قطعات حدود 250 گرمی تقسیم می شود.(3)

چون دراین مرحله کلیه اعمال توسط دست کارگران انجام می یابد لازم است که بهداشت فردی درتمام مراحل رعایت گردد. و حتی المقدور به گوشت فشار نیاید زیرا گوشت له شده درحین نگهداری به حالت انجماد تغییررنگ مییابد قطعات گوشت اماده شده به درون چرخ گوشت منتقل شده و درآنجا در اثر حرکت دورانی تیغه ها بروی پنجره چرخ گوشت خرد یا اصطلاحاً چرخ می شود امروزه همبرگر ها اغلب در اوزان 100 گرمی به ضخامت 8/0 –6/0 سانتی متر و قطر 13-12 سانتی متر به صورت گرد شکل گرفته و روی کاغذ مومی و پارافینه قرار داده می شود عموماً قطعات گوشت یکبار با پنجره 130 میلی متری چرخ می شود سپس همراه با سایر مواد اولیه یکبار دیگر دردستگاه مخلوط کن چرخ گوشت با پنجره 5/2 میلی متری چرخ می گردد. موضوع قابل توجه این است که هیچگاه نباید از حد اکثر ظرفیت درستگاه ها استفاده کرد زیرا دراین صورت ضمن چرخ شدن حرارت گوشت بالارفته و محیط مناسبی برای رشد و تکثیر میکروبهای موجود فراهم می گردد. گوشت همواره با سایر مواد اولیه که آنها نیز قبلاً آماده و توزین گردیده اند بر اساس فرمول مورد نظر درنسبتهای معین به درون محفظه دستگاه مخلوط کن چرخ گوشت منتقل می شود ابتدا مواد محتوی به اندازه کافی توسط بازوهای مخلوط کن همزده می شود تأخیر یکنواختی حاصل گردد و سپس خمیر حاصل با تیغ و پنجره 5/2 میلی متری چرخ می شود خمیر چرخ شده توسط تسمه نقاله یا ظروف پلاستیکی 25 یا 65 کیلویی به درون محفظه همبرگر منتقل می شود درکارخانجات درون همبرگر زنی و فرم بسته بندی به صورت اتوماتیک صورت می گیرد و خمیر همبرگر به اشکال و اندازه های گوناگون دلخواه درآمده و بروی کاغذهای مومی پارافینه قرار میگیرد.(3)

عموماً دستگاه طوری تنظیم می شود که 5 یا 10 همبرگر بروی هم تشکیل یک بسته را می دهند و توصیه می شود جهت سهولت وسرعت انجماد و همیچنین دیفراست همبرگر ها به هنگام مصرف و بالطبع کاهش امکان گسترش بارمیکروبی بیش از 5 عدد همبرگر روی هم گذاشته نشود. پس از خاتمه عدل فرم بندی قطعات شکل یافته همبرگر ها بروی سینی ها چینی شده و سینی ها رشده برروی قفسه های چرخ دار قرار داده شده و قفسه ها به داخل تونل یاسالن انجماد که دارای برودت 40- الی 35- درجه سانتی گراد است روانه می گردد. تا اینکه منجمد گردیده بروردت آنها به 18- درجه سانتی گراد برسد پس از انجماد همبرگر ها درون کارتن های با ظرفیت 9 ، 10، 12، 18 کیلویی بسته بندی می شوند و تازمان مصرف در سردخانه های با دمای 18- درجه سانتی گراد نگهداری می شوند.(3)

دراینجا لازم به ذکر است که انجماد آب درون و برون سلولی یکسان بوده و تعداد کریستالهای بیشتر به اندازه آنها کوچکتر است لذا تغییرات حجمی کمتر است و کریستالها مانند فیلامان ها باعث بلوکه شدن محلول ها میشوند. پس در انجماد سریع اثرات نامطلوب به حداقل می رسد البته به تجربه ثابت شده است که گوشتی که آهسته یخ می زند بافت نرم تر و طعم بهتری دارد البته تأخیر درانجماد باعث افزایش بارمیکروبی و نیز مهاجرت آب آزاد به سمت فیبرهای کاغذ مومی شده و جداشدن ان را مشکل می سازد.(3)

ترکیب شیمیایی همبرگر

حدود 65-60 درصد وزن برگر را آب تشکیل می دهد که از تمام اجزای ساده آن بیشتر است سهم اعظم آب به ترکیب گوشت و مقدار آبی که به عنوان جزئی از فرمول اضافه می شود مربوط می شود همانطور که قبلاً بیان شد آب را به صورت یخ به خمیر محصول اضافه می کنند تا دمای محصول درحین تولید پایین نگه دارد و از تغییر ماهیت پروتئین های گوشت و کاهش استحکام امولسیون گوشتی جلوگیری شود آب افزوده تری و آبداری بافت نهایی فرآورده راتضمین می کند اگر فقط از رطوبت خود گوشت درمحصول نهایی استفاده شود بافت نهایی سفت شده و فرآورده خوشمزه نخواهد بود همچنین آب حمل و توزیع مواد عمل آورنده به داخل اقلام گوشتی که عملیات خرد شدن بروری آنها صورت نمی گیرد را تسهیل می کند افزودنی آب به ویژه درفرآورده های گوشتی حرارت دیده راندمان رابهبود می دهد مقدار آبی که حین فرآوری اضافه می شود به ترکیب و خواص گوشت خام نوع محصول و تلفاتی که درتمام مراحل فرآوری انتظار می رود و میزان رطوبت مطلوب درمحصول نهایی بستگی دارد و مطابق مقررات فدرال کشور آمریکا میزان رطوبت درفرآورده های گوشتی حرارت دیده نباید 4 برابر میزان پروئین گوشت به اضافه 10 درصد رطوبت بیشتر باشد فرآورده های گوشتی تازه که عمل حرارت دادن برروی آن صورت نمی گیرد حداکثر 3 درصد رطوبت برای تسهیل امر فرآوری مجاز است درقوانین مربوط به قطعات گوشت عمل آمده توصیه می شود که میزان افزایش وزن محصول تولیدی درمقایسه باوزن تازه زیادتر نشود و درصورت مغایرت به روی برچسب باید قید شود که به آن آب اضافه شده است میان آب افزوده و پروتئین و چربی و روابط زیر حاکم است.(3)

متوسط میزان پروئین موجود در برگرهای تولید داخل 20-12 درصد می باشد پروتئین های گوشت مسئول اتصال دادن آب و امولسیفیکاسیون چربی می باشند تفاوت قدرت بافتهای حیوانی از این نظر مربوط به کارایی و قدرت امولسیفیکاسیون پروتئین های محلول می باشد پروتئین های گیاهی وقتی به همبرگر اضافه میشوند موجب کاهش از دست رفتن آب درطی پختن می شوند این پروتئن ها به سرعت آب جذب کرده و دارای توانایی جذب عصاره هستند.(3)

چربی یکی از اجزاء تشکیل دهنده برگرها می باشد چربی دربهبود طعم دهنده لطافت نرمی تردی آبداری و رنگ فرآورده های گوشتی اثر دارد تغییرات میزان چربی گوشت افزوده شده عموماً مربوط به نسبت رطوبت به پروتئین می باشد این تفاوت به نوع قطعه جدا شده از لاشه و نوع آن بستگی دارد شناخت میزان چربی قطعات مختلف گوشت اهمیت زیادی دارد میزان چربی موجود دربرگرهای تولید داخل 25-15 درصد می باشد.(3)

به طور متوسط میزان خاکستر موجود درفرآورده های برگر 6-5 درصد است با توجه به ترکیب شیمیایی مواد اولیه نمک سویا ادویه جات آرد سوخاری گلوتن بیشترین اثر را به میزان خاکستر این فرآورده ها دارند ترکیب شیمیایی همبرگر 20 درصد چربی و محصول پخته به شرح زیر است .

آنالیز همبرگر 20 درصد چربی

ترکیب شیمیایی خام

رطوبت 5/60

چربی 5/21

پرتئین 9/17

ترکیب شیمیایی محصول پخته

رطوبت 8/55

چربی 2/19

پروتئین 8/24

همبرگر کم چربی

درسالهای اخیر تولید فرآورده های کم چرب با توجه به عوارض سوء مصرف چربی ها و مواد غذایی پرچرب و نیز افزایش آگاهی تغذیه ای مصرف کنندگان افزایش است همبرگر با توجه به دارا بودن چربی زیاد (30-15درصد) و آمار مصرف بالای آن از این نظر حائز اهمیت می باشد برای تولید محصولات کم چرب ازجایگزین های چربی که ویژگی های فیزیکی و حسی چربی را به همراه کالری کمتر فراهم می نماید استفاده می شود. صمغ ها با توجه به ظرفیت جذب آب بالا و نیز تقلید برخی خواص چربی درفرآورده های گوشتی کم چربی به میزان 1-5/0 درصد مصرف می شود از صمغ ها می توان کاراگینان را نام برد.(3)

کاراگینان برای چسباندن و متصل کردن ذرات گوشت به هم بسیار مؤثر است کاراگینان همراه با آب درحفظ آبداری و تازگی برگرهای کم چرب مفید می باشد استفاده از ادویه جات مناسب از راه های بهبودعطر و طعم این محصولات است.

فرمولاسیون همبرگر کم چربی

فرمولاسیون پیشنهادی همبرگر حاوی کاراگینان عبارت است از گوشت گاو 10 درصد چربی (80%) + نمک (4%) + ادویه (5/0%) + صمغ کارگینان ( 6/0% ) + آب داغ 200-180f (5/18%) فرمولاسیون نوع دیگری از همبرگر کم چربی

به صورت ذیل است

گوشت چرخ شده 90% آب 7% جایگزین چربی 3%

روش تولید همبرگر کم چربی

مراحل تولید همبرگر کم چربی به طور خلاصه به شرح زیر می باشد.

1-چرخ کردن گوشت با صفحه های سوراخ دار یک اینچی

2-افزودن آب و مخلوط جایگزین چربی

3-مخلوط نمودن نمونه به مدت 2 تا 3 دقیقه

4-چرخ نمودن با صفحه های سوراخ دار 32/3 اینچی یا 18/1 اینچی

5-فرم دادن به شکل همبرگر یا بسته بندی به صورت فله

6-انجماد یاسرمایش

ارزش غذایی همبرگر به شرح زیر است.

کم چربی معمولی

کالری 170 230

پروتئین 17 19

کربوهیدارت 2 0

چربی 10 16

کلسترول 65 115

کباب لقمه

کباب لقمه محصول روش صنعتی تولید کباب های سنتی است مواد اولیه و روش تولید کباب لقمه کاملاً مشابه همبرگر می باشد با این تفاوت که نوع قالب فرم دهنده این محصول مدور و گرد نبوده و مکعب مستطیل می باشد همچنین نوع و میزان ادویه جات درجهت شباهت عطر و طعم این فرآورده با کباب های سنتی استفاده میگردد.(3)

فرمولاسیون کباب لقمه

فرمولاسیون کباب لقمه حاوی 60% گوشت گاو و ترکیب شیمیایی فرآورده حاصل درجداول زیر است.

نوع ترکیبات مقدار به درصد

گوشت گاو با 10% چربی 60

چربی 15

پیاز 4/13

سویا 10

نمک و ادویه 6/1

ترکیب شیمیایی رطوبت پرتئین خاکستر چربی

26/51 9/17 18/2 43/24

کربوهیدارت و سایر 23/4

تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده درصنایع گوشت

1-سردخانه زیر صفر

گوشت مورد نیاز پس از تهیه وتحویل به کارخانه درسردخانه زیر صفر تا شروع عملیات تولید نگهداری می‌شود درجه برودت سردخانه نگهداری گوشت 20 تا 25 درجه زیر صفر می باشد لزوم این سردخانه به دلیل این است که گوشت تحت شرایط بالای صفر به مدت زیاد قابل نگهداری نمی باشد و به سرعت فاسد می شود لازم به توضیح است که آب میان بافتی گوشت درموقع خروج از انجماد از دست می رود این پدیده علاوه برکاهش کیفیت گوشت باعث افت کمی نیز میگردد که درحکم ضایعات بوده و از نقطه نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست گوشت به دو صورت لاشه و گوشت کارتنی بدون استخوان به کارخانجات تحویل داده می شود گوشت پس ازخروج از سردخانه و انجماد زدایی پاک و لخم شده و برای تولید آماده
می‌گردد.(2)

2-گیوتین

این دستگاه قطعه قطعه کردن گوشت منجمد استخوان گیری شده مورد استفاده قرار میگیرد انواع این دستگاه با مشخصات مختلف و ظرفیت های گوناگون وجود دارد مورد اختلاف انواع این دستگاه بیشتر درقدرت برش گوشت های سردتر و اندازه این دستگاه هامی باشد که درعین حال ظرفیت آن ها را نیز مشخص می کند این دستگاه از افت خونابه جلوگیری کرده و امکان بدست آوردن گوشت چرخ کرده با دمانی پایین تر را فراهم می نماید درکارخانه فرآورده های گوشتی اغب گوشت و چربی به صورت منجمد و درقطعات صفر درجه می بایست به قطعات کوچکتری تقسیم شوند و برای ای منظور از گیوتین استفاده میگردد این دستگاه بلوک های بزرگ گوشت را به مکعب مستطیل هایی با ابعاد مختلف تقسیم و آماده برای چرخ شدن می نماید دستگاه گیوتین دارای یک تیغه برنده بوده که بصورت عمودی برقطعات گوشت منجمد فشار وارد کرده و آنرا به فواصل مختلف قطع می نماید.(3)

قطر برش ها بین 10 تا 60 میلی متر قابل تغییر است قطعات بزرگ گوشت منجمد به صورت دستی و یااتوماتیک و درمعرض گیوتین قرار میگیرند از دستگاه اره برقی برای برش دادن گوشت های منجمد کارتنی استخوان گیری شده می توان استفاده کرد.

3- دستگاه های چرخ گوشت

چرخ گوشت یکی ازوسایل اجتناب ناپذیر درصنایع گوشت محسوب می گردد این دستگاه جهت تهیه گوشت چرخ شده و ماده اولیه استاندارد شده به منظور ساختن فرآورده های گوشتی مختلف مورد مصرف قرار میگرید . بسته به نوع عملکرد دستگاه های چرخ گوشت درسه نوع استاندارد مخلوط کن و زیر صفر درجه با اندازه های مختلف تولید می گردند هرکدام از انواع چرخ گوشت ها ازیک پوسته خارجی همراه با یک محفظه مکعب مستطیل و یا قیفی شکل جهت دریافت قطعات گوشت می باشد پس از آن وسایل برنده و چرخ کننده به صور مختلفی قرار می گیرند دربخش خارجی یک رینگ جهت ایجاد استحکام و فاصله از وسایل برنده توسط پیچ بسته خواهد شد به عبارت دیگر رینگ مانع از جداشدن و پرتاب شدن وسایل چرخ کننده دراثر اوراق آنها به خارج می گردد.(2)

1-3 - چرخ گوشت معمولی یا استاندارد

دراین نوع چرخ گوشت وسایل چرخ کننده ازسه و یا پنج بخش تشکیل شده اند وسایل چرخ کننده سه بخش دارند که عبارتند از پیش خرد کردن که بصورت مدور و دارای سه حفره می باشد تیغه برنده چهار بر و صفحه و دور حاوی منافذ که قطرسوراخ های آن 8 میلی متر می باشد تیغه بنرده چهار بر و صفحه مدور حاوی منافذی که قطر آنها 3 میلی متر می باشد تیغه های برنده معمولاً چهار بر و بعضاً ازسه تیغ تشکیل شده اند دو طرف تیغه ها همانند چاقو تیز میباشند هنگام چرخ کردن قطعات گوشت وارد محفظه شده پس از عبور از قطعه حلزون مانند ازاز منافذ و پیش خرد کن عبور کرده به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند قطعات اخیر توسط تیغه های بعدی عبور داده شده بصورت چرخ شده درمی آیند

گوشت هنگام عبور از دستگاه چرخ گوشت کم و بیش گرم خواهد شد میزان گرمای گوشت بستگی به حرارت اولیه آن سرعت و مدت زمان چرخ کردن و نیز میزان استهلاک وسایل چرخ کننده و دستگاه خواهد داشت .

چرخ گوشت های معمولی (استاندارد) به اندازه های مختلف ساخته میشوند از جمله دستگاههای بزرگ ویژه فروشگاههای گوشت و یا کارخانه ها و چرخ گوشت های اتوماتیک تا ظرفیت 15 تن درساعت اختلاف بین دستگاه های معمولی و اتوماتیک دراین است که دستگاه های اخیر گوشت به صورت مداوم توسط باند متحرک وارد مخزن یا محفظه مربوطه می گردد.(2)

2-3- چرخ گوشت مخلوط کن

با این دستگاه می توان قطعات گوشت را قبل از چرخ کردن با مواد مختلف افزودنی کاملاً مخلوط نمود برای این منظور درمحفظه قیفی شکل دوبازوی مخلوط کن نصب شده است که دردو جهت مخالف یکدیگر قادر به دوران می باشد.(3)

3–3 - چرخ گوشت زیر صفر

چرخ گوشت هایی به منظور چرخ کردن قطعات گوشت یخ زده به کار می روند معمولاً دارای صفحات تیغه دار به نظر 300 الی 400 میلی لیتر بوده قطر منافذ آن بیشتر از چرخ گوشت های معمولی است و علاوه بر آن تیغه های بسیار قوی می باشند سرعت چرخش دستگاه قابل تنظیم و تغییربوده و هنگامی که قطعات سخت و بابرودت بسیار پایین دارد دستگاه چرخ گوشت بشوند چرخش دستگاه به ویژه گردش به ویژه گردش بخش حلزونی سریعتر انجام می پذیرد.(2)

4–3 - دستگاه مخلوط کن:

این دستگاه های که درکارخانه های فرآورده های گوشتی به نظر مخلوط کردن گوشت با نمک و ادویه جات و سایر مواد افزودنی طبق فرمول استاندارد به کارگرفته می‌شود معمولاً از یک مخزن استوانه شکل دواری تشکیل شده اندکه شباهت زیادی به مخلوط کن های «بتن» درماشین آلات ساختمانی دارند و یا اینکه مخزن استوانه شکل بی حرکت بوده داخل آن بازوهای دواری عمل هم زدن و مخلوط کردن را انجام می دهند این بازوها مجهز به «همزن» پارویی شکل و یا مارپیچی می باشند دستگاه هایی با مخزن استوانه معمولاً برای مخلوط کردن قطعات بزرگ گوشت با مواد مختلف به کار رفته دارای ظرفیت های متفاوت بین 50 تا یکهزار کیلو گرم می باشند.

دستگاه های مجهز به هم زن دارای ظرفیت بین 200 تا 7500 کیلوگرم بوده میزان چرخش بازوهای هم زن دوار 12تا 25 بار دردقیقه می باشد.(3)

4- دستگاه یخ ساز

یکی از ضروریات هرواحد تولیدی فرآورده های گوشتی، دستگاه یخ ساز می باشد یخ ساخته شده توسط این دستگاه که به صورت پولک یاخرده شده می باشد به دلایل زیر درفرمول محصولات گوشتی به ویژه همبرگر مورد استفاده قرار میگیرد.

1-براثر گردش بازوهای مخلوط کن وتیغه های چرخ گوشت و تماس آن با مخلوط موجود گرمای نستباً زیادی ایجاد می شود که این امر باعث دناتوراسیون پروتیئن ها خرابی بافت و فاسد محصول درمراحل بعدی می‌شود.(3)

2-سرمای یخ باعث افزایش قدرت جذب آب پروتئین های موجود شده که نتیجتاً درکیفیت بافت محصول اثر تثبیت کننده دارد .

3- به دلیل استفاده از موادی مانند سویا گلوتن آرد سوخاری و غیره در مخلوط اینگونه تولیدات که خاصیت جذب آب زیادی دارند آب مورد استفاده باید به صورت سرد اضافه گردد تا باعث گرم شدن خمیر نگردد و ضمناً احتمال رشد و تکثیر میکروارگانسیم ها دراین محصول که فرآیند حرارتی نمی بیند کاهش یابد دستگاه یخ ساز یخ را به دو صورت قالبی و پولکی تهیه می کند درکارخانجاتی که فاقد دستگاه یخ ساز هستند از دستگاه خرد کن یخهای قالبی استفاده میگردد.(3)

5- دستگاه همبرگر زن

این دستگاه درانواع مختلف دستی نیمه اتوماتیک اتوماتیک باظرفیت ها و سیستم های مختلف وجود دارند که مخلوط آماده شده را به صورت واحدهای صد گرمی هفتاد گرمی و غیره به اشکال مختلف درمی آورد همبرگر های تولید توسط نقاله یادرون سینی و یا سبد مشبک قرار گرفته و به تونل انجماد یا سرد خانه زیر صفر برده می شوند.

6-تونل انجماد

درحال حاضر اکثر تولید کنندگان همبرگر ایران همبرگر را درون سینی یا سبد قرار داده و به سرد خانه زیر صفرحمل می کنند و احتمالاً معدودی قبل از سردخانه زیر صفر همبرگر را به اتاقی با سرمای زیاد که اصطلاحاً تونل انجماد می نامند حمل کرده و پس از انجماد بسته بندی نموده و به سردخانه زیر صفر حمل می نمایند روش اصولی تر در مورد انجماد همبرگر استفاده از تونل نواری انجماد همبرگر می باشد دراین روش همبرگر بلافاصله درمدت چند دقیقه منجمد شده و برای بسته بندی آماده می گردد. مزیت روش اخیر این است که بدلیل انجماد سریع کریستالهای یخ ایجاد شده کوچکتر بوده و از ایجاد آسیب به سلولهای گوشت و درنتیجه کاهش کیفیت بافت همبرگر جلوگیری می نماید و همیچنین آلودگی ثانویه که هنگام قرار دادن درسینی و نیز تاهنگام انجماد درون سردخانه پیش می آید به مقداربسیار زیاد جلوگیری می شود.(3)

7-بسته بندی همبرگر

بسته بندی همبرگر درتعدادهای مختلف یک تا دوازده عددی و درکارتنهای 90 عددی به بالا یا کمتر می باشد که درمورد بسته بندی های کوچکتر این امر با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می گردد.

8-شستشو

جهت شستشوی ماشین آلات و ظروف با آب گرم تحت فشار و مواد ضد عفونی کننده دستگاه های ویژه ای طراحی شده است ولی درحال حاضر در ایران کار شستشو با آب گرم و سپس ضد عفونی دستگا ه ها و ماشین آلات به صورت دستی به طور روزانه انجام میگیرد .(3)


***توجه مهم: دقت داشته باشید شما دوستان می توانید از اینجا وارد فروشگاه بزرگ الماس شده و پروژه ها و محصولات دلخواه مشابه دیگر را نیز بیابید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.