دسته بندی | صنایع |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 542 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 220 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه...................................... 1
فصل اول: سیستم............................ 14
1-1- سیستم................................ 14
1-2- ویژگی های سیستم...................... 14
1-3- محیط سیستم........................... 15
1-4- انواع سیستم.......................... 15
1-5- شمای سیستم........................... 16
1-6- آرایش درونی سیستم.................... 20
1-7- سیستم کارخانه پیروزی................. 21
فصل دوم: طرح ریزی و مدیریت کارخانه........ 39
2-1- روش کلی برنامه ریزی وجایابی کارخانه.. 40
2-2- استقرار کارخانه ها و ساختمان های صنعتی 42
2-3- طراحی ساختمان و ساخت آن.............. 47
2-4- مسایل خدماتی کارکنان................. 56
2-5- طرح ریزی شرایط کاری.................. 63
2-6- هزینه................................ 80
2-7- انرژی................................ 82
2-8- انواع فرآیندهای تولیدی............... 83
2-9- تعیین ظرفیت تولیدی................... 87
2-10- تجزیه و تحلیل رابطه ی فعالیت ها..... 89
2-11- شمای کارخانه ی پیروزی............... 90
فصل سوم: مواد و محصولات.................... 92
3-1- موجودی............................... 92
3-2-دوره (سیکل) محصول.................... 100
3-3- برگشت مجدد در طراحی فرآیند تولیدی... 106
3-4- مواد و فرآیندها 3-5- طبقه بندی کردن مواد 111
3-5- طبقه بندی کردن مواد................. 120
فصل چهارم: خرید.......................... 126
4-1-خرید................................. 126
4-2- انواع قیمت و حمل کالای خریداری شده... 134
4-3- مز ایده و مناقصه.................... 135
4-4- مدیر تدارکات........................ 138
فصل پنجم: انبار.......................... 140
5-1- انبار............................... 141
5-2- سازمان انبار........................ 142
5-3- روش های انبار کردن.................. 143
5-4- انبار کردن محصولات................... 147
5-5- انبار تعمیرات و مواد اولیه.......... 154
5-6- وظایف انباردار...................... 156
5-7- منابع ورود کالا به انبار............. 157
5-8- معرفی برخی فرم ها................... 158
فصل ششم: ایمنی........................... 169
6-1- ایمنی............................... 169
6-2- حوادث............................... 172
6-3- ایمنی برق........................... 175
6-4- حریق................................ 180
7-4- انواع سم............................ 182
فصل هفتم: نظام های کاری.................. 185
7-1- سیستم های نوبت کاری................. 185
7-2- جمعیت انسانی........................ 186
7-3- استراحت............................. 187
7-4- کار یکنواخت......................... 189
فصل هشتم: بسته بندی، بازرسی ، حمل و نقل.. 193
8-1- بسته بندی........................... 193
8-2- بازرسی.............................. 195
8-3- اساس آنالیز سیستماتیک حمل و نقل..... 197
خلاصه..................................... 207
فهرست منابع و مأخذ....................... 210
به نام حق
در دنیای امروز مسأله تولیدات و خدمات مسأله عمدهای است که هیچ جامعهای خود را بر کنار از آن نمیبیند. جوامع مختلف هر کدام با مسألهی ارایهی خدمات و تولیدات برای بقای خود در گیرند و تلاش آنها بر آن است که با توجه به شرایط و امکانات موجود، خدمات و تولیدات را در حد مطلوب فراهم آورند. خدمات اداری و بانکی، خدمات رفاهی و درمانی، خدمات آموزشی و فرهنگی، تولید مواد غذایی، تولید محصولات کشاورزی.... جزیی از سیاههی بیانتهای خدمات و تولیدات در جوامع امروزی است. بدین ترتیب به سادگی میتوان دریافت که مدیریت برای ارایهی این خدمات و تولیدات از ضرورتهای هر جامعهای به شمار میآید.
«مدیریت عملیات» مدیریت ارایه خدمات و تولیدات است و هدف آن هماهنگ کردن کوششها و تلاشها و به کارگیری منابع و امکانات برای ارایه و حصول خدمات و تولیدات به بهترین وجه ممکن میباشد. کوشش در این است که از منابع موجود نهایت استفادهی مطلوب به عمل آید و از اتلاف و اسراف منابع و امکانات پرهیز شود.
«مدیریت عملیات» عنوان کلی است که هم مدیر تولید در یک مؤسسه تولید و هم مدیر خدماتی در یک سازمان خدماتی را در بر میگیرد، چه هر دوی این مدیران «عملیاتی» را برای وصول به هدف سازمانهایشان که ارایهی تولیدات و خدمات است، انجام میدهند و هر دو صرف نظر از نوع خدمات یا محصولشان «مدیر عملیاتی» میباشند. «کوستاس اِن در ویتسیوتیس» تفاوت بین ارایه خدمات و محصول را براساس چندین نکته بیان کرده است. از جمله اینکه، ارایهی خدمات میتواند برای برآورد نیازهای بشر و به منظور دستیابی به مقاصد بخصوصی مثل بهداشت، محافظت و... صورت گیرد؛ لذا ارایهی آنها یا برای حفظ شرایط مناسب زندگی (تعمیرات، نگهداری، بهداشت و...) است و یا برای فراهم کردن سایر نیازهای جامعهی بشری مثل تفریحات، مساجد، حمل و نقل شهری و مانند آن میتواند باشد.
ایشان دربارهی تفاوتهای خدمات و محصولات به نکات زیر هم اشاره کرده است:
1 ـ خدمات معمولاً باید در ارتباط با مردم و استفادهکنندگان آنها باشد. این خدمات به طور کلی در هنگام ارایه مورد استفاده قرار میگیرد؛ مانند بهداشت، بیمارستانها، حمل و نقل...
2 ـ نحوهی توزیع و ارایه خدمات، دارای مشکلات و مسایل خاصی است از جمله اینکه قابل ذخیره نیستند و اگر در هنگام ارایه، استفاده نشود از بین میروند، مانند تختهای خالی بیمارستانها، صندلیهای خالی قطارها و...
3ـ خدمات به سختی قابل استاندارد کردن هستند، بنابراین گذاشتن معیارهای مشخص و معین برای آنها مشکل است. مثلاً ممکن است روش خدمتدهی دو بیمارستان یا نحوه ویزیت دو پزشک که درجهی تخصصی یکسانی دارند متفاوت باشد. البته میتوان در این زمینه با ارایهی استانداردهای خاص تا اندازهای ضوابطی را اعمال کرد.
4 ـ خدمات هم مانند محصولات، با تغییر در مقدار تقاضا تغییر میکند. این تغییرات میتواند فصلی، ماهانه و یا حتی ساعتی باشد.
5 ـ عامل زمان میتواند در نحوهی ارایهی خدمات مؤثر باشد، زیرا نیازهای بشر به بهداشت، محیط زیست، خدمات سریعتر و چیزهای دیگر همواره در افزایش و تغییر است. به طور کلی اکثر سیستمهای عملیاتی، ترکیبی از محصول و خدمات را ارایه میکند و تحقیقات و بررسیهای لازم را چنان پی میگیرند که بتوانند به همراه محصول، یک سیستم خدماتی مناسب و درخور، برای رضایت مشتری فراهم آورند.
سیر تحولات مدیریت:
اگرچه رشتهای به نام مدیریت در میان سایر رشتههای علمی، رشتههای جدید به شمار میآید اما با نگاهی به تاریخ و زندگی ملل و اقوام مختلف میتوان دریافت که مدیریت پدیدهی جدیدی نیست و از دوران کهن وجود داشته است. ابنیه و آثار باستانی در هر گوشهی این جهان پهناور نشانگر کوششها و تلاشهای هماهنگی است که بدون وجود مدیران و سرپرستان قابل و کارآزموده، احداث آنها میسر نبوده است. قشونهای منظم، سازمان دولتهای بزرگ باستانی، لشگرکشیها و کشورگشاییها و کشورداریها همه و همه مظاهر و نمودهای مدیریت در سطح گستردهای در گذشته میباشند.
مدیریت علمی:
زمینهی پیدایش مدیریت به عنوان رشتهای در میان سایر رشتههای علمی از اواخر قرن 18 میباشد. با نظریهی تقسیم کار آدام اسمیت (Adam Smith) که بر تخصصی شدن مشاغل تأکید داشت، کار نظریهپردازی در مدیریت آغاز شد و در اوایل قرن 20 فردریک تیلور (Fredrick Taylor) با استفاده از نظریه اسمیت و ادعای یافتن روشهای علمی برای انجام کار، مکتب مدیریت علمی را که اولین مکتب مدیریت میباشد پایهگذاری کرد، در مدیریت علمی تأکید بر آن بود که با استفاده از روشهای علمی در مدیریت میتوان بازدهی اقتصادی منابع سازمان را به حداکثر ممکن افزایش داد. در این مکتب سازمان به صورت سیستم بستهای در نظر گرفته شده بود و انسانها با انگیزههای مادی به کار تشویق میشدند. بازدهی اقتصادی، توجه به شرایط فیزیکی محیط کار، تجزیه و تحلیل وظایف، به کارگیری روشهای انجام کار و ایجاد استاندارد برای انجام وظایف از خصوصیات این مکتب مدیریت است. در مدیریت علمی کارآیی (Efficiency) مسأله اساسی هر سازمانی است و آن را از تقسیم ستادهها به دادهها میتوان به دست آورد. در اغلب سازمانها ستادهها به صورت خدمت یا کالای خاصی میباشند و دادهها غالباً عبارت از زمین، سرمایه، نیروی انسانی و مواد هستند.
راندمان یا کارایی
در مدیریت علمی به مسأله برنامهریزی توجه فراوان شده است و وظایف اساسی مدیر برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت عنوان گردیده است.
سه بعد مدیریت علمی کارخانه که در اغلب برنامهریزیهای تسهیلات تولیدی و به صورتهای زیر میباشد:
1 ـ مدیریت و طرحریزی تسهیلات
2 ـ مدیریت و پایایی تسهیلات
3 ـ مدیریت و طرحریزی عملیات
مشخص است که هر یک از ابعاد مذکور با یکدیگر تداخلهایی عمیق دارند که طرح یکی از آنها بدون دیگری مقدور نخواهد بود. به عنوان مثال در جایی که تعادل خط تولید و بعد مدیریت عملیات مطرح میشود، طرح آن بدون در نظر گرفتن مدیریت و طرحریزی تسهیلات که شامل طراحی استقرارها، کارگاهها و سیستم حمل و نقل است امکانپذیر نبوده، همچنین طرح هر یک از دو موضوع اخیر بدون در نظر گرفتن یک جایابی آرمانی در کارخانه (مدیریت و جایابی تسهیلات) که دسترسی به عوامل بیرونی مثل خدمات، مشتری و تسهیلات دیگر را در بر میگیرد بیفایده است و عملاً سودآوری را تحت الشعاع قرار میدهد.
روابط انسانی ـ مکتب رفتاری سازمان:
مکتب رفتاری سازمان که بیشتر به روابط انسانی شهرت دارد با تحقیقاتی آغاز شد که پژوهشگران ضمن آن متوجه شدند کارکنان تحت آزمایش برخلاف نظرات ابراز شده در مکتب مدیریت علمی تنها به شرایط فیزیکی محیط کار حساس نبوده بلکه نسبت به شرایط روانی و روحی کار نیز واکنش نشان میدهند. کارگری که احساس میکند در محیط کار دارای ارزش و احترام است، نسبت به وی صمیمیت و محبت ابراز میشود و برای او ارزش قائل هستند، با علاقه بیشتری کار میکند و بازدهی بالاتری دارد. بدین ترتیب مکتب روابط انسانی نظریه انسان ماشینی سازمان را که در مدیریت علمی مطرح شده بود مورد تردید قرار داد و نیازهای غیر مادی انسان را مؤثر در کارآیی دانست.
گاهی این شبهه پیش میآید که در مدیریت عملیات، موازین مدیریت علمی اساس کار است و اصول مکتب روابط انسانی در این رشته از مدیریت جایی ندارد، در حالی که مدیریت عملیات از مسایل انسانی جدا نیست و بدون توجه به چگونگی رفتارهای آدمی در سازمان، نمیتواند نتایج سازندهای را عاید سازمان کند. گرچه مدیریت عملیات با توجه به ابعاد فنی و تکنیکی مطرح شده است اما باید در نظر داشت که ابعاد روانی و انسانی در مدیریت نقش عمدهای داشته و همواره باید در مد نظر قرار داشته باشند.
مدیریت در قالب سیستم ـ مدلسازی:
در سیر تحولات مدیریت، مکتب مدیریت در قالب سیستم، مکتبی است که میکوشد تا به کمک تئوریهای سیستمها با دیدی کلینگر، سازمان را مورد بررسی قرار دهد. در این مکتب، سازمان، به صورت سیستمی باز که مجموعهای از اجزای مرتبط به هم میباشند در نظر گرفته شده است. مدیر در این مکتب مدیریت، باید در عملکردها و تصمیمات خود به تمامی اجزاء و عوامل مؤثر در سازمان عطف توجه نموده و از جزییگرایی پرهیز کند. او باید آگاه باشد سازمان به عنوان یک سیستم باز تحت تأثیر عوامل بیرونی و درونی قرار دارد و هر تغییری در یک جز بر سایر اجزاء مرتبط بدان، اثر میگذارد. به عنوان مثال، تغییر در روش بازاریابی را نمیتوان صرفاً یک تغییر داخلی در واحد بازاریابی تلقی کرد، بلکه این تغییر در سایر واحدها مثل امور مالی، تولید، کارگزینی و آموزش هم مؤثر است و تغییراتی را در آنها ایجاب خواهد کرد.
سیستم مدیریت عملیاتی:
به منظور شناخت بهتر عملیات در سازمان و آگاهی از چگونگی ارتباط عوامل و اجزایی که در شکل دادن به عملیات مؤثرند، نگرش سیستمی، شیوهی مؤثر و کارآمدی است. به مدد نگرش سیستمی مدیر عملیاتی قادر میشود تا اجزاء مؤثر در عملیات را بشناسد و با دیدی کلی و مجموعهنگر مسائل تولید و ارایه خدمات را حل کند. (در بخش بعدی سیستم و شکل آن را توضیح خواهیم داد.)
مدیر عملیاتی باید سیستم عملیات را شناخته و به طریقی آن را به کار گیرد که حداکثر نتیجه از منابع و امکانات سازمان حاصل شود، مدیریت عملیاتی مسئولیت عملیات تغییر و تبدیل دادهها و یا به عبارت سادهتر تولید کالا و تدارک خدمات را عهدهدار است. او باید بکوشد تا واردهها را به نحو مؤثری بکار گیرد و صادرههای مطلوب سازمان را به دست آورد. او با برنامهریزی، هدفهای آینده را مشخص میکند و پیشبینیهای لازم را برای نیل به آن هدفها به عمل میآورد. او در این بخش از وظایف خود با برنامهریزی تولید یا خدمات، طراحی تجهیزات و ماشینآلات و برنامهریزی اجرایی عملیات سر و کار دارد.
وظیفهی دیگر مدیر عملیاتی سازماندهی است که در کار ضمن آن، مدیر، مسئولیتهایی در زمینهی طراحی شغل، تعیین استانداردهای عملیاتی و سنجش کار را عهدهدار است.
کنترل و نظارت به منظور اطمینان یافتن از تحقق هدفها وظیفهی مهم دیگر مدیر عملیاتی است. او باید بازدهی سیستم عملیات را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد و میزان تطابق آن را با آنچه پیشبینی شده در یابد. اگر بازدهی در همان سطح کمیت و کیفیتی است که برنامهریزی شده، عملیات پیش رفته و نیازی به اصلاح و تغییر نیست، اما اگر اطلاعات حاصل، نشاندهندهی تفاوتهایی بین بازدهی برنامهریزی شده و بازدهی واقعی بود میباید اصلاحاتی در سیستم عملیات صورت گیرد.
همچنین او باید نقش استراتژیکی عملیات را همواره مد نظر داشته باشد. در سازمان سیستم عملیات باید دارای نقشی استراتژیک باشد بدین معنی که فعالیتها و امور عملیاتی نهایتاً تحقق هدفهای اصلی سازمان را میسر میکند. بسیاری از اوقات مدیر عملیاتی آنچنان مستغرق در عملیات فنی و تکنیکی تولید و ارایه خدمات میشود که از هدفهای کلی سازمان غافل میماند. در چنین وضعیتی هدف سیستم عملیات از هدفهای کلی سازمان جدا مانده و کمکی به حصول آنها نمیکند. در حالی که مدیر عملیاتی باید هدفهای واحد خود را در قالب هدفهای کلی سازمان مورد توجه قرار دهد و آگاه باشد که سیستم عملیات باید نقشی استراتژیک در تحقق هدفهای اصلی سازمان ایفا کند. جریان عملیات تولید یا ارایه خدمات همه به خاطر آن است که رسیدن به هدفهای کلی سازمان عملی شود و هر گاه هدفهای جزیی عملیاتی هدف کلی را تحت الشعاع قرار دهند عوارضی در سازمان بروز میکند که بقای آن را به مخاطره میافکند.
خلاصه:
در این پروژه هدف آن است که کلیه مراحل تهیه و تولید در یک کارخانه (کارخانه صنعتی پیروزی) با کلیه جزئیات ارائه شود و امید است که بتوان با در نظر گرفتن محدودیتها و امکانات این پروژه را به نحو احسن ارایه کنم؛ با توجه به این که میدانیم این کارخانه یک کارخانهی تولیدی میباشد یعنی کالاهای مصرفی یا بادوام را با به کار گرفتن سرمایه و نیروی انسانی و با استفاده از ابزارها، ماشینآلات و تجهیزات میسازد و تولید میکند و این تولیدات خود را به مؤسسات بازرگانی یا مستقیماً به مصرفکنندگان میفروشد.
سیستم مجموعهای از اجزا و روابط میان آنها که توسط ویژگیهای معین به هم وابسته یا مرتبط میشوند و این اجزاء با محیطشان در تبادل میباشند و یک کل را تشکیل میدهند. سیستم دارای مرزبندی مشخصی میباشد که آن را از سایر سیستمها قابل تمیز میسازد و در همان حال هر سیستمی جزیی از یک سیستم بزرگتر به شمار میآید و با آن در ارتباط است. مجموعه اجزا هر سیستم با هم در ارتباط و تعامل بوده و ترکیب اجزاء در قالب سیستم متفاوت با مجموع سادهی اجزاء آن میباشد سیستم برای بقای خود با محیطاش در ارتباط است و ضمن تأثیرپذیری از آن بر آن تأثیر میگذارد. هر سیستم شامل یک سری خرده سیستم یا sub.s میباشد که به آن جعبه سیاه هم میگویند.
خواص، اجزا، عناصر و روابط درون هر سیستم را ویژگیهای آن سیستم گویند. ویژگیهای یک سیستم را به دو نوع کلی تقسیم میکنند:
1 ـ 2 ـ 1 توصیفی: ویژگیهایی هستند که یک موجودیت را آن گونه که هست توصیف میکند.
1 ـ 2 ـ 2 همراه: ویژگیهایی هستند که مطرح شدن یا نشدن آنها برای توصیف جنبههای مورد نظر از یک موجودیت تفاوتی نداشته باشد.
محیط هر سیستم شامل آن چیزهایی است که خارج از کنترل کامل سیستم میباشد ولی به گونهی بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.
1 ـ 4 ـ 1 ـ سیستم بسته: سیستمی است که عملیات خودش را به طور خودکار از طریق ابزار واکنش نسبت به اطلاعات تولید شده توسط خود کنترل یا تعدیل میکند یا به عبارتی دارای یک نیروی خودکنترلی است.
1 ـ 4 ـ 2 سیستم باز: سیستمی است که با محیط اطراف خود تبادل انرژی، ماده، اطلاعات دارد.
این کارخانه نوعی سیستم باز میباشد که در واقع با محیط اطرافش در تبادل است، اما سیستم باز دارای یک سری ویژگیها میباشد که در ذیل به شرح آن میپردازیم:
الف/ آگاهی نسبت به محیط: هر سیستم مرزی دارد که آن را از محیط اطرافش مجزا میکند. مرزها شروع و پایان هر سیستم یا خرده سیستم را مشخص میکند، مرز یک سیستم ممکن است ماهیت فیزیکی یا غیر فیزیکی داشته باشد.
ب/ موازنهی میان فعالیتهای انطباقی و نگهدارنده: سیستمهای باز همواره میان این دو دسته از فعالیتها که اغلب با هم تضاد دارند موازنه ایجاد میکند. در نتیجهی این فعالیتها تغییرات سریعی که ممکن است سیستم را از حالت تعادل خارج کند ممانعت میشود.
ج/ حرکت به سوی رشد و توسعه: سیستم برای جلوگیری از بینظمی در ورود انرژی به خود حتیالمقدور تعادل و تبادل انرژی را حفظ کرده و حالتی از ثبات نسبی را ایجاد میکند.
د/ همپایانی: مفهومش این است که برای انجام هر کار شیوههای گوناگونی وجود دارد، به بیان دقیقتر هر سیستم میتواند از طرق گوناگون و وضعیتهای متفاوت به هدف نهایی خود برسد.
ه./ آنتروپی منفی: در حالت کلی آنتروپی کهولت و بینظمی در یک سیستم میباشد. سیستمهای باز با خاصیت داشتن آنتروپی منفی میتوانند خود را ترمیم کرده و با حفظ ساختار خود زنده بمانند، حتی با وارد کردن انرژی اضافی رشد کنند.
و/ تبعیت از یک الگوی دایرهای یا تناوبی: سیستمهای باز با دورههای متناوبی از حوادث سر و کار دارند به این ترتیب که بازدادههای سیستم، تغییرکنندههای دادههای جدیدی هستند که تکرار دوره تناوب ممکن است.
خ/ بازخورد: سیستمهای باز به طور مستمر اطلاعاتی را از محیط دریافت میکنند. وجود این اطلاعات به تنظیم روابط سیستم با محیط کمک کرده و امکان انجام اقدام اصلاح را فراهم میکند. بازخورد به دو نوع تقسیم میشود:
1. خ سیستم بازخورد مثبت (positive Feedback): سیستمی است که فرآیندهای رشد را ایجاد و تقویت میکند. در این نوع سیستمها عملکرد نتیجهای را به همراه خواهد داشت که بتواند مولد عملکرد بیشتری برای آینده باشد.
2. خ سیستم بازخورد منفی (Negative Feedback): سیستمی است که نسبت به عدم تحقق هدف واکنش نشان میدهد.
شمای سیستم به صورت زیر میباشد:
در این شمای سیستم از یک سری از پارامترها استفاده شده است که به توضیح آنها میپردازیم:
1) در واقع همان input یا ورودیها یا مواد اولیه میباشند.
1) در واقع همان output یا خروجیها یا ستادهها میباشند.
3) Feedback: همان بازخورد میباشد. در جریان تولید یا تدارک خدمات لازم است که نتایج حاصله با آنچه در ابتدا مورد نظر بوده است مقایسه شود و در صورتی که اصلاحاتی ضرورت داشته باشد انجام پذیرد. این جریان که بازخورد یا برگشت اطلاعات نامیده میشود، از اساسیترین تدابیر برای ارتباط سیستم با محیطاش میباشد و بقای سیستم تا حدود زیادی در گروی کارآمد بودن این مکانیسم اطلاعاتی است.
4) process: همان پردازش و یا عملیات میباشد. تغییرات و رویدادهای غیر قابل پیشبینی نیز به «عملیات» و جریان تولید و تدارک خدمات تأثیر میگذارند و مدیر عملیاتی باید برای واکنش در مقابل چنین وقایعی نیز آمادگی داشته باشد، مثلاً کمبود ناگهانی مواد اولیه، خرابی غیر مترقبه دستگاهها و کمبود نیروی انسانی پیشبینی نشده از عواملی است که بر سازمان و سیستم عملیاتی اثر میگذارد و در صورتی که واکنش درستی در مقابل آنها نشان داده نشود مشکلات اساسی ایجاد میشود.
به طور کلی «عملیات» در سازمان به فعالیتهایی اطلاق میشود که برای تولید کالا یا تدارک خدمات انجام میپذیرد و از این رو تمامی سازمانها را اعم از خدماتی یا تولیدی میتوان براساس الگوی سیستمی مورد بررسی و مطالعه قرار داد و عملیات آنها را در قالب سیستم تجزیه و تحلیل کرد.
برای سیستمها عمدتاً سه نوع آرایش وجود دارد:
1 ـ 6 ـ 1 آرایش ساده: در سیستمهایی که از آرایش ساده استفاده میکنند تعادل ایجاد شده در سیستم صرفاً به اندازه سیستم، محیط آن و نیروهای نسبی آن بستگی دارد.
1 ـ 6 ـ 2 آرایش خودتنظیمی
1 ـ 6 ـ 3 آرایش یادگیرنده
کارخانه پیروزی از لحاظ آرایش درونی از نوع آرایش ساده میباشد.
حال به توصیف سیستم کارخانه صنعتی پیروزی میپردازیم و کلیه قسمتهای مختلف یک سیستم را (input/ output/ ...) توضیح میدهیم:
1-7-1- مواد اولیه:
مواد اولیه مورد نیاز برای این کارخانه چدن، پیچ، رنگ، دستگاههای فزر و تراش و... میباشد. بر روی این مواد اولیه یا به عبارتی inputها عملیاتی انجام میگیرد (در ذیل به شرح کامل آن میپردازیم) و ستادههایی که همان یاتاقانهای مختلف میباشند حاصل میشود که انواع این یاتاقانها و کاربردهایشان در انتها توضیح میدهیم.
1 ـ 7 ـ 2 عملیات گوناگون در کارخانه پیروزی:
در گذشته توضیح دادیم، عملیات در سازمان به فعالیتهایی اطلاق میشود که برای تولید کالا و یا تدارک خدمات انجام میگیرد، این عملیات در این کارخانه از چند مرحله تشکیل شده است:
1. ساختن قالب
2. ساختن حروف و اعداد روی قالبها
3. ذوب کردن چدن (ریختهگری) و عملیات پرداختکاری
4. فرزکاری
5. کفتراشی
6. سوراخکاری
7. تراشکاری
8. سنگکاری
9. بتونهکاری
دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 59 |
برای تجارت هوایی بایستی در مرحله اول با یک شرکت هواپیمائی که زیر پوشش هواپیمای کشوری است قرارداد ببندیم.
مشتری از طریق تبلیغات با شرکت هواپیمایی تماس می گیرد و بعد یکی از کارمندان شرکت برای بازدید از باز به محل بار می رود سپس از طریق کتب قانون که در انتهای این جزوه موجود می باشد تشخیص می دهند که کالاما تجاری است یا غیر تجاری هر کالایی که بتوان از طریق آن کالا مبلغ هنگفتی دلار ( ارز) وارد کشور کدر را کالای تجاری از نوع قیمتی می گویند که برای حمل اینگونه کالاها مثل کالا زعفران و سنگهای گران قیمت احتیاج به یک سیستم امنیتی قوی داریم.
در مورد کالاهای غیر تجاری می توان گفت که کالاهایی هستن که به دلایل شخصی از یک کشور به کشور دیگر فرستاده می شود.
بعد از شناخت کالاهای مختلف حال به انواع کالا با نوع بسته بندی و حمل آنها آشنا می شویم:
کالاهای مرجوعی:
یکسری از کالاهایی هستن که از یک کشور دیگر برای ما فرتساده می شود اما داخل ایران این نوع کالاها مجاز نیم باشند پس اجازه ورود به داخل کشور داده نمی شود و آنها را داخل یک سری انبارهای مخصوص نگهداری می کنند تا زمان پرواز مجدد بعد از این مرحله یک بارنامه صادر می شود و از طریق پس کرایه جواز صادر می شود و بار مرجوعی به کشور مقصد خود برگدانده می شود و کرایه حمل آن از صاحب کالا گرفته می شود اما زمانی امکان دارد کالاهای مرجوعی ما یک کالای فاسد شدنی باشد مثل سبزیجات اما به دلیل بسته بندی مناسب و آفت زدگی آن اجازه ورود آن به کشور مبدا ارانه هند در این صورت کالای ما به کشور مقصد برگردانده نمی شود بلکه از هواپیمایی کشور مقصد مقدار هزینه ای برای نابود کردن آن بار گرفته می شود و بعد شرکت هواپیمایی هم جریمه می شود تا برای دفعات بعدی نسبت به بسته بندی و آفت کشی بار اطمینان حاصل کند و سپس آن را از طریق هوایی حمل کند.
فرش:
فرش برای خود یک تجارت جداگانه نسبت که کالاهای دیگر دارد در مرحله اول اجازه خروج فرشهایی که در آنها چهره به کار رفته به هر شخصی داده نمی شود و بعد از آن اگر کارگذار تشخیص دهد که آن فرش یک عتیقه است بایستی فرش به فرهنگی فرستاده شود و آنها اجازه خروج بدهند.
بعد از این مرحله فرش بایستی بسته بندی شود که در مورد فرش بسته بندی از نوع عدل بندی داریم که آنها را در پایان تسمه کشی می کند براساس اظهار نامه فرستنده شرکت هواپیمایی بارنامه صادر می کند اما از صدور بارنامه بایستی برای بار جار زو شود بعد از آن بارنامه صادر می گردد و Lable ها روی فرش بسته بندی چسبانده می شود و جواز از طریق گمرک صادر می گردد و تا زمان پرواز بار به همراه Lable های آن به انبار فرستاده می شود و یک کپی از برانامه به وسیله فکس به کشور مبدا فرستاد
می شود.
دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5329 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 150 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه و تاریخچه..................... 1
آسیا کردن و سایش.................... 3
اسپری درایر........................ 19
پرس................................ 40
خشک کردن........................... 59
پخت................................ 72
لعاب.............................. 102
درجه بندی......................... 123
فعالیتهای انجام شده
بنام خداوند جان و خرد
مقدمه
تمدن کهن ایران زمین سهم بزرگی در تکامل فرهنگ و تمدن بشری داشته است. سفال های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی بر قدمت چندین هزار ساله هنر و صنعت سرامیک در این مرز و بوم گواهی می دهند. به طوری که در بررسی تاریخ تکامل صنعت سرامیک در جهان اذعان شده است که استفاده از چرخ کوزه گری در سرزمین ایران به حدود هزاره پنجم و کاربرد لعاب به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.
گرچه قرون ششم و هفتم هجری را دوره اوج شکوفایی و عصر طلایی هنر و صنعت سرامیک در ایران نامیده اند اما تا چند قرن پس از آن و پیش از انقلاب صنعتی اروپا نیز شکوه و عظمت خود را حفظ کرد. این صنعت همچون دیگر صنایع در ایران نتوانست دوره گذار به تولید انبوه صنعتی را به خئبی طی کند. بعنوان مثال پیش از آغاز بکار اولین کارخانه کاشی در سال 1339 تولیذ به صورت دستی انجام می گرفت و تعداد کارخانجات کاشی پیش از انقلاب از انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد.
سابقه تاریخی، ذخائر مناسب مواد اولیه و همچنین توجه و همت دست اندرکاران این صنعت در دو دهه اخیر و به خصوص راه اندازی کارخانجات متعدد در چند سال گذشته، رشد چشمگیری در کمیت و کیفیت کاشی در ایران بوجود آورده است به طوری که تولید امروز کاشی به مرز یکصد میلیون متر مربع نزدیک شده و روز بروز در حال افزایش می باشد. چنین پیشرفت هایی توجه بیش از پیش به منابع مطالعاتی و افزایش آگاهی های علمی و تخصصی در این زمینه را می طلبد.
در این راستا شرکت کاشی مریم در 5 کیلومتری شهر میبد ، شهر کهن دژ ایران، شهر سفال های رنگارنگ و ماندگار ، در سال 1381 در زمینی به مساحت 25 هکتار فعالیت خود را با تعهد والای سرمایه گذاران ، مدیران ، کارشناسان مجرب صنعت کاشی آغاز کرد.
آسیا کردن و سایش
1-1-تعریف و هدف از سایش ( آسیا کردن ) موادجامد
آسیا کردن و سایش مواد جامد شامل عملیاتی است که هدف آن کاهش ابعاد و اندازه مواد است. این عمل با خرد کردن اولیه ذرات درشت آغاز می شود و با پودر کردن خاتمه می یابد.
با این وجود، هدف از خرد کردن تنها بدست آوردن ذرات کوچک از مواد درشت دانه نیست بلکه هدف از آن، فراهم کردن ذراتی با قطر متوسط و مشخص و با دانه بندی مناسب برای تولید محصول می باشد.
به طور کلی، دلایل فراوانی برای خرد کردن مواد جامد وجود دارد، با وجود این می توان گفت که گستردگی سطح ویژه مواد باعث می شود که توده های هموژن و واکنش های شیمیایی کامل تری را در زمان های کوتاه تر بدست آوریم.
2-1-اثرات ایجاد شده حین آسیا و انتخاب ماشین آلات
اعمال صورت گرفته در طی سایش عبارتند از:
a)فشردگی ساده ( خرد کردن )
b)کوبش و ضربه ( از اجزاء دستگاه به ماده )
c)ضربه( از ماده به دستگاه)
d)سایش
e)برش
کلیه ماشین آلات به کار گرفته شده در فرایند خرد کردن بر اساس اصول گفته شده در فوق کار می کنند.
به منظور شرح محدوده عملکرد ماشین آلاتی که به طور گسترده استفاده می شوند و برای انتخاب مناسب ترین وسیله، طرح زیر دنبال می شود:
a)خرد کننده فکی (jaw crasher)
b)خرد کننده ژیراتوری (Giratory Crushers)
c) آسیاهای دارای لبه متحرک (Edge Runner) و آسیاهای دندانه دار گردان (Tooth Rolling)
d) آسیاهای پرداخت کننده و نرم ساب گردان
e) آسیاهای دیسکی (Disk Mills)
f) آسیاهای چکشی (Hammer Mills) به سرعت پایین
g) آسیاهای میخی (Peg Mills)
h) دستگاه های با سرعت کم (Rod Mills,Ball Mills.Pebble Mills)
i) دستگاه های با سرعت متوسط (Rotary Pin-Mills,Ball Mills)
j) دستگاه های با سرعت زیاد (Bowl Mills و آسیاهای چکشی با سرعت زیاد)
در موردی مخصوص که ما به آن علاقه مندیم یعنی آسیا مواد خام برای مخلوط های سرامیکی، عمدتاً مواد خام ارژیلیتی (Argillaceous) که خصوصیات فیزیکی و مینرالی آنها اغلب غیر یکنواخت است، به کار برده می شود.
مثلاً رسهای ماژولیکا و کاتوفورت(Majolica و Cottoforte ) ترکیبات طبیعی فیلیوسیلیکاتها (Phyllosilicates) هستند مانند:
- ایلیت
- کائولینیت
- کلریت و . . .
( همه آنها با توزیع بسیار ریز اندازه ذرات زیر 8 تا 10 میکرون و ساختار صفحه ای که سختی کمی دارد و درصد بالای رطوبت و آب ترکیبی که در بردارد، مشخص می شوند).
علاوه بر مواد فوق، این رسها دارای مینرال های سخت نیز می باشند. مانند:
- سیلیس
- فلدسپات
- سنگ آهک
- دولومیت
- پیریت
- مینرال های منگنز و . . .
( اینها مواد فشرده ای هستند که سختی متوسط تا زیاد و اندازه بیش از 1mm دارند و نمی توانند آب ترکیب را به دورن شبکه جذب یا رها کنند).
به هنگام استفاده از این مواد، شرایط خاصی باید در نظر گرفته شود:
- انحلال تقریباً کامل انواع رس یا مخلوط اجزاء
- درجه خرد کردن متفاوت بین اجزاء برخی مخلوطهای مینرالوژیکی
- حذف ناخالصی های موجود در مواد خام قبل از خرد کردن.
3-1- خرد کردن خشک و مرطوب (تر)
مواد خام تشکیل دهنده بدنه های سرامیکی یا به صورت خشک و یا به صورت مرطوب خرد یا سایش می شوند.
تکنیک خرد کردن تر (آسیاب) عموماً به منظور بدست آوردن دانه بندی بسیار ریز و همگن نمودن بهتر پودرها به کار گرفته می شود. از طرف دیگر، وقتی که مواد خام بسیار خالص در اختیار داریم یا زمانی که موادی را آماده می سازیم که کیفیت بالایی ندارند، سایش خشک رس ترجیح داده می شود.
در طی سایش تر، مواد خام به منظور کاهش بیشتر اندازه ذرات، در آب پخش میشوند.از این گذشته، استفاده از مواد شیمیایی که میزان آب دوغاب را کاهش می دهد و فواید اقتصادی متعاقب آن، باعث می شود که ذراتی با قطر کمتر از 10 میکرون بدست آورند.
انتخاب مناسب ترین تکنولوژی خرد کردن تا حدی به توزیع اندازه ذرات مورد نیاز برای تولید محصول بستگی دارد ولی عوامل دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند.
تکنولوژی خرد کردن خشک معمولا برای آسیا کردن مخلوط هایی که حداکثر از دو یا سه نوع رس تشکیل شده اند و خواص فیزیکی و ساختار مینرالی مشابه دارند، به کار برده می شود.
میزان باقی مانده های لایه ای، شنی و یا درشت در خاک های رس باید خیلی کم باشد. به این دلیل هر گاه که مواد خام با خصوصیات فوق در دسترس باشند، پودر حاصل از خرد کردن خشک استفاده می شود تا فراورده های زیر تولید شوند:
- بیسکویت ماژولیکا و کاتافورت
- بیسکویت استون ور و نیمه استون ور (Semi-Stoneware , Stoneware) و محصولات تک پخت متخلخل مربوطه
- کاشی های کف و دیواری تک پخت متخلخل
خرد کردن تر برای مخلوط های طبیعی آرژیلیتی که اندازه مواد سخت به اندازه ای است که امکان گرانول سازی مناسب از طریق سیستم های خرد کردن خشک وجود ندارد، به کار برده می شود.
همچنین زمانی آماده سازی بدنه به روش تر انجام می شود که ترکیبات سرامیک از چند ماده مختلف با خواص فیزیکی متفاوت (سختی، وزن مخصوص، اندازه ذرات) تشکیل شده باشند.
این موضوع در مورد بسیاری از کارخانه های سرامیک که مواد خام مناسب در اختیار ندارند صادق است تا بتوانند کاشی های ماژولیکا و کاتافورت و نیز محصولات شیشه ای شده یا ویتریفه (Vitrified) و تک پخت متخلخل با استفاده از خاک رس قرمز، ماسه، سنگ آهک و دولومیت تولید کنند.
شاید SACMI اولین کارخانه ای باشد که این تکنولوژی را در قسمت های مختلف جهان از جمله مجارستان، برزیل، کشورهای حوزه مدیترانه و شمال آفریقا و.. به کار برده است.
همچنین به منظور خارج کردن ناخالصیهایی که قابل انحلال در آب هستند، آنها را به روش تر آسیا می کنند. در این مورد، ماده ابتدا حل شده و سپس از طریق غربال مناسب الک می شود.
بالاخره، زمانی که محصولات شیشه ای شده (ویتریفه) تولید می شوند یا سیکل پخت بسیار سریع است، تکنولوژی ترسایی ترجیح داده می شود. در واقع، سایش تر امکان تصحیح آسان ترکیب و دستیابی به پودرهای اسپری درایر شده مناسب برای پرس را امکان پذیر می سازد.
از مطالب فوق به این نتیجه می رسیم که از نقطه نظر تکنولوژیکی هیچگونه رقابت و دوگانگی بین تکنولوژی سایش خشک و تر وجود ندارد. اگر آنالیز مواد خام به دقت انجام شود و خصوصیات تکنیکی فراورده چنانکه باید و شاید به حساب آورده شوند، تنها یک انتخاب امکان پذیر است.
4-1-دستگاه ها و ماشین آلت متداول خرد کردن
1-4-1- دستگاه ها و ماشین آلات خرد کردن خشک
a) خرد کردن و آسیا کردن خاک رهای رس
خاکهای رسی که معمولاً برای تولید کاشی به کار می روند، دارای رطوبت ماکزیمم 4 تا 5% هستندو خرد کردن اولیه، اندازه ذرات را از حدود 20cm به ماکزیمم اندازه نهایی 6cm می رساند.
این عمل معمولاً بوسیله ریل ( قرقره) یا غلتک هاب استیل دوار دندانه دار (kibbler Rolls) انجام می شود. خرد کردن بعدی خاک رس ( خرد کردن ثانویه) بوسیله خرد کننده های ضربه ای با صفحع آهنی متحرک ( آسیای ضربه ای) صورت می گیرد. اندازه ذرات ماده به دانه بندی Tout Venant با ماکزیمم اندازه 5mm می رسد.
با توجه به میزان ریزبودن مورد نیاز، خرد کردن توسط Peg Mills، آسیاهای چکشی ثابت یا متحرک و یا Biwl Mills صورت می گیرد.
b) خرد کردن و آسیا کردن شاموت ( رس نسوز کلسینه شده) یا دیگر مواد سخت
مواد مورد استفاده دارای رطوبت ماکزیمم 0/1 تا 0/1% می باشند خرد کردن اولیه توسط خردکننده های فکی انجام می شودکه مواد از ماکزیمم اندازهcm20-10 به دانه بندی Tout Venant با ماکزیمم اندازه ذرات حدود cm6-4 می رسند. دانه بندی بعدی بوسیله خردکننده های ضربه ای تا رسدن به ماکزیمم اندازه cm1-5/0 صورت می گیرزد. خرد کردن نهایی معمولاً بوسیله آسیای چرخ Rinng Mille برای بدست آوردن توزیع اندازه ذرات متوسط یا بوسیله Bowl Mille برای بدست آوردن ذرات ریزتر انجام می شود.
2-4-1. دستگاه ها و ماشین آلات خرد کردن تر
مواد خامی که ماکزیمم رطوبت 12 تا 16% دارند، خرد و آسیا می شوند تا به ابعاد زیر برسند:
خاک های رس: ماکزیمم اندازه 6 تا 8 سانتیمتر
مواد سخت: ماکزیمم اندازه 4/0 تا 6/0 سانتیمتر.
این خاک های رس بوسیله همزن های مخصوص و نیز آسیاهای غلتکی (Drum Mill) پیوسته و غیر پیوسته به صورت سوسپانسیون در آورده می شوند. در عوض مواد خام سخت معمولاً توسط آسیاهای غلتکی پیوسته و غیر پیوسته خرد می شوند. میزان ریز بودن پودر به طور قابل توجهی، با نوع محصول مورد نظر تغییر می کند.
اهمیت دانستن خصوصیات مواد خام برای انتخاب تکنولوژی مناسب
1) مهم ترین پارامترهای فیزیکی
برای کسب بهترین نتایج، هر نوع فراوذده باید طبق مناسب ترین چرخه تکنولوژیکی خرد شود. این مسأله با توجه به تعدادی از پارامترهای پایه تعیین می شود.
a) خواص فیزیکی مواد خام مثل اندازه، رطوبت، سختی و غیره
b) نوع دانه بندی خواسته شده برای پودرهای پرس. این موضوع، در محدوده مشخصی خاص فراورده مورد نظر است.
c) ناخالصی ها نوع موادی که ناخالصی های مواد اولیه را تشکیل می دهند و ابعاد اولیه مربوط.
2) تشکیل دهندگان مینرالی برخی از بدنه های سرامیکی
در صفحات آینده شرح کوتاهی در مورد مواد خام تشکیل دهنده بدنه کاشی ها بیان خواهد شد.
ترکیبات طبیعی آرژیلیتی برای کاشی های دیواری و کف متخلخل (ماژولیکا، کاتوفورت و مونوپروزا)
مینرال های تشکیل دهنده این خاک های رس عبارتند از:
ایلیت، مونتموریلونیت، کائولینیت و کلریت: از 40 تا 60%
کلسیت و دولومیت : از 10 تا 25%
کوارتز آزاد : از 10 تا 20%
مینرال های آهن : از 5 تا 15%
میکا : از 0 تا 5%
در این مورد برای مشخص کردن تکنولوژی خرد کردن مناسب، دانستن میزان رطوبت و اندازه مواد آرژیلیتی و نیز دانه بندی کربنات و میزان ریز بودن سیلیس آزاد ضروری است.
کربنات های موجود در توده آسیا شده، به صورت ذراتی با قطر بیش از mm2/1-3/0 وجود دارند که باعث ایجاد عیب لخته های کربنات کلیسم بر روی بدنه می گردند. با سیستم های خرد کردن توسط ضربه، ذرات کوارتزی درشت در معرض خرد شدن بیشتر که برای بدست آوردن یک مخلوط خوب لازم است قرار نمی گیرند.
به دو دلیل آسیا کردن شدید برای کاشی های ماژولیکا و کاتوفورت لازم نیست: بدنه همیشه لعاب زده می شوذ، مشکلات ناشی از پرس و انقباض پس از پخت ایجاد نمی شود.
در حالیکه، در مورد کاشی های تک پخت متخلخل، مواد خام باید تا اندازه ای که برای تولید فراورده های شیشه ای شده یا ویتریفه لازم است خرد شوند. شرح این مطلب در زیر آمده است:
b)ترکیبات آرژیلیتی برای کاشی های کف شیشه ای شده یا ویتریفه( با بدنه رنگی)
این خاک های رس شامل ترکیبات مینرالی زیر هستند:
ایلیت، کائولینیت، کلریت و مونتوریلونیت: از 50 تا 80%
مینرال های آهن : از 5 تا 15%
میکا : از 0 تا 10%
کربنات های کلیسم و منیزیم : از 0 تا 3%
برای این دسته از محصولات، خاک های رس باید بسیار ریز آسیا شوند به گونه ای که واکنش پذیری مینرال های آهن و ترکیبات قلیایی را افزایش دهند و سطوحی بدون حفره سوزنی (Pin hole) و تا حد ممکن صاف و هموار بدست آورند.
خرد کردن شدیدتر عموماً باعث افزایش دامنه شیشه ای شدن می گردد. در حالی که از طرف دیگر به میزان قابل توجهی انقباض پخت (Firing Shrinkage) را افزایش می دهند. اما، از آنجایی که با کاشی های کف با تخلخل کم سروکار داریم، میزان انقباض پس از پخت حتی با ذرات درشت پودر نیز زیاد است. به این دلیل دسته بندی محصول مطابق اندازه، تقریباً همیشه لازم است.
c) مخلوط های مرکب
اینها با مخلوطی از مواد خام نسبتاً خالص و با پخت سفبید ( محصولاتی که رنگ پس از پخت سفید دارند) که خصوصیات مینرالی دقیقی دارند، تهیه می شوند. (ارتن ور، استون ور، کلینکر، فراورده های تک پخت شیشه ای شده و متخلخل و...) مواد خام استفاده شده برای تهیه این بدنه ها، کمابیش به صورت زیر می باشند:
محصولات متخلخل
خاک رس : 40 تا 50%
خاک چینی : -
ماسه کوارتزی : 0 تا 20%
کلیست و یا دولومیت: 0 تا 30%
شاموت : 0 تا 30%
فلدسپات یا فلدسپاتوئیدها: 0 تا 30%
محصولات شیشه ای شده
خاک رس: 20 تا 40%
خاک چینی: 10 تا 15%
ماسه کوارتزی: 0 تا 10%
کلیست و یا دولومیت:-
شاموت:-
فلدسپات و فلدسپاتوییدها: 20 تا 40%
انتخاب مناسب ترین تکنولوژی خرد کردن و آسیا کردت اهمیت زیادی دارد:
- کاهش میزان ناخالصی ها
- همگن نمودن تشکیل دهندگان مختلف که گاهی دارای مقادیر مختلف سختی، وزن مخصوص و غیره می باشند.
- آسیا کردن بسیار رزی مواد غیر آرژیلیتی
- لزوم رسیدن به دانه بندی بسیار ریز برای بدست آوردن سطوح تمیز و صاف.
5-1.شارژ محصول یا فراورده
در مورد مقدار ماده ای که در آسیا ریخته می شود، قوانین کلی وجود ندارد اما برخی از دستور العمل ها رعایت می شوند.
مقدار فراورده ای که در معرض خرد شدن و سایش قرار می گیرد( به صورت تر یا خشک)، حداقل به اندازه ای است که قلوه سنگ ها و گلوله ها را کاملاً بپوشاند. مقادیر کمتر در زمان بسیار کوتاهی خرد می شوند و بنابراین باعث ایجاد گرمای بیش از حدمی گردند. علاوه بر این گلوله ها و دیواره در معرض سایش قابل ملاحظه ای قرار می گیرند.
حداقل مقدار سارژ آسیا با حجم فضای خالی میان آنها داده می شود. مثلاً اگر شارژ گلوله ها به 505 حجم آسیا برشد، میزان فراورده برابر با 20% حجم آسیا خواهد بود، یعنی
پیشنهاد می شود تا مقدار اضافی از فراورده در آسیا شارژ شود تا بعنوان حفاظ و صفحه مانع اصطکاک گلوله هایی که دارای حرکت آبشاری هستند، عمل کند. البته مقادیر بسیار زیاد فراوذده باعث طولانی تر شدن زمان سایش خواهد شد. نمودار 7 روند زمان سایش را مطابق با شارژ مشخص p که به صورت درصد حجم آسیا بیان شده ، نشان می دهد. حد نهایی شارژ فراوذده با حداقل آزاد موجود در آسیا نشان داده می شود. این فضا تقریباً 25% حجم استوانه است، بنابراین حد نهایی شارژ تقریباً 45%= 25+ 20 حجم آسیا خواهد بود.
البته با چنین شارژ قابل ملاحظه ای زمان لازم برای سایش کوتاه تر خواهد بود اگر چه بازده سایش(kgs فراورده خرد شده در ساعت) کاهش می یابد. اما در موارد خاصی که آسیا برای تولید فراورده های خاصی کار می کند( یعنی لعاب های چینی که حداقل 5 ساعت طول می کشد) یا زمانی که تعداد اپراتورها به اندازه ای نیست و شارژ و تخلیه آسیا باید در ساعات خاصی صورت گیرد بازده سایش و خرد کردن کاهش می یابد.
2. اسپری درایر
1-2. کلیات
خشک کردن پاشیدنی (Spray-Drying) فرایند شناخته شده ای برای جدا کردن آب یا هر مایع دیگری از محلول یا سوسپانسیون می باشد.
فرایند فوق در ماشین آلات خاصی به نام (Spray-Dryer) صورت می گیرد که عمدتاً برای تولیدات صنعتی به کار می رود. تبخیر هر مایعی پس از حرارت دادن مناسب آن و با توجه به قوانین فیزیکی شناخته شده آغاز می شود.
به طور کلی اسپری داریرها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:
a) اسپری درایر با حرارت مستقیمریال که گرمای مورد نیاز برای تبخیر مایع بوسیله گازهای حاصل از احتراق یا با هوایی که به طور مناسبی گرم شده است، فراهم می شود که باعث تبخیر مایعات می گردد( همرفت یا کنوکسیون)
b) اسپری بعدی، با حرارت غیر مستقیم، که گرما از طریق هدایت یا رسانش به ماده مورد نظر انتقال می یابد.
2-2. وظیفه و نقش اسپری درایرها
بدیهی است که تبخیر یک مایع زمانی سریع تر است که سطحی که فرایند در آن انجام می گیرد، بزرگتر باشد. در اسپری درایرها این اصل با پخش کردن بسیار زیر مایع ( که می تواند محلول یا سوسپانسیون باشد) با استفاده از وسایل مناسبی که به دو گروه اصلی متفاوت تعلق دارند، به کار برده می شود:
A) اسپری کننده ها یا پاشنده های دیسکی (Disk Sprayers)
B)افشانک یا نازل های پاشنده (Spray-N0zzles)
هنگامی که مایع اسپری می شود، با جریان گاز گرم برخورد می کند و باعث تبخیر سریع آب می گردد. گاز با بخار آب مخلوط می شود و از طریق یک سیستم خروجی مناسب تخلیه می شود.
اکنون ماده خشک شده از مایع محتوی آن جدا شده است و به شکل پدر یا دانه ها و ذرات با اشکال مختاف جمع آوری می شود، مزیت اسپری درایر کردن عمدتاً امکان تولید ماده ای با خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه و به شکل دانه ای که باعث لغزیدن آسان آنها می گردد، می باشد که تمام اینها توسط فرایند بسیار ساده ای قابل حصول است.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 171 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مشخصات فنی عمومی ساختمان 1
تاسیسات 3
سقت کاری و نازک کاری 5
کلیاتی در مورد عایقکاری رطوبتی 6
مراحل مختلف اجرای عایق کاری 7
آماده کردن سطح کار 9
اندود داخلی با ملات گچ و خاک و گچ کشته پرداختنی 9
کف سازی بر روی زمین 10
کف سازی بر روی طبقات 10
کف سازی سرویس ها در طبقات 10
کاشی کاری 11
پوشش کف با موزاییک 11
پوشش کف با سرامیک در سرویس ها 12
نماسازی 13
استانداردهای در و پنجره فلزی 15
تاسیسات :
یکی از مهمترین قسمتهای هر ساختمان که مطابق نیازهای افراد طراحی می شود مطابق با محاسبات طراح و نیازمصرف کننده تعداد قطر لوله ها مشخص می شود .
سیستم گرمایش این ساختمان شوفاژ بوده و برای لوله های شوفاژ لوله هایی از جنس آهن استفاده می شود و برای لوله های آبرسانی از لوله های پلاستیکی استفاده شد .
سیستم فاضلاب این پروژه از سبتیک استفاده شده ، طول سبتیک 24 متر و عرض آن 6 متر می باشد . به ارتفاع 85/2 متر سطح کاملا مسطح . ارتفاع گودال حفر شده بوسیله دوربین نقشه برداری که در یک سطح صاف دوربین تراز کرده سپس شاخص را در گودال قرار داده اختلاف سطح را محاسبه می کنیم . سپس دیواره آنرا به منظور جلوگیری از ریزش خاک 7 ردیف بلوک چینی و سپس به ارتفاع 10 سانتی متر داخل گودال را مخلوط سنگریزه می ریزند تا برای پوشش مگر آماده شود . ( ضخامت مگر 5 سانتی متر می باشد . بعد از اجرای سبتیک را به 3 قسمت تقسیم نموده .
قسمت اول تمامی آب و فاضلاب به سیستم منتقل شده بعد از آن وارد قسمت دوم شده که در آنجا ذرات جامد ته نشین و در قسمت سوم آب موجود وارد چاه جذبی تعبیه شده می گردد این سیستم بخاطر اینکه وزن زیادی از یک سیال را تحمل می کند آرماور گذاری شده تمامی لوله های تاسیساتی اعم از فاضلاب و غیره از داخل داکت عبور داده و لوله فاضلاب با شیب مناسب وارد سبتیک می شود .
تاسیسات مکانیکی شامل :
1- لوله کشی آب سرد و گرم
2- لوله های شوفاژ یا تهویه مطبوع
3- شبکه فاضلاب و آب باران و نحوه اتصالات
4- مسیر و مشخصات کانال های تهویه یا کولر
5- شبکه لوله کشی موتور خانه
6- مسیر و مشخصات سیم کشسی برق – تلفن – آنتن و...
7- سیم کشی موتورخانه و تعیین مشخصات تابلوهای برق و محل نصب آنها .
سفت کاری:
اصولا به اجرای اسکلت بندی ساختمان مربوط می شود که شامل پی سازی ، دیوار چینی ، عایق کاری ، اسکلت بندی و ستون ، تیرریزی و اجرای سقف شیب بندی و...
نازک کاری:
شامل کارهایی از قبیل اندودها ، سفید کاری ، کاشی کاری ، سنگ نما ، فرش کف، موزاییک و نقاشی و در و پنجره ، شیشه ، لوله کشی نصب ادوات برقی و مکانیکی و...
کلیات در مورد عایق کاری رطوبتی :
1- سطح زیر عایق کاری باید صاف وتمیز باشد بنابراین زیر عایق را با ضخامت حداقل 2 سانتی متر با یک قشر ملات ماسه سیمان بصورت لیسه ای اندود می نماییم . عایق کاری بام بجای اندود ماسه سیمان از یک یا چند لایه آسفالت نرم به ضخامت 2 سانتی متر استفاده می نماییم.
2- عایق کاری بر روی سطوح مرطوب نم دار مجاز نیست .
3- هنگام بارندگی نباید عایق کاری کرد .
4- بکار بردن میخ برای نصب ورق ها ممنوع می باشد .
اندود عبارت است از روکشی بر روی دویار های داخلی وخارجی و همچنین زیر سقف ها بوسیله ملات کشیده می شود که به دلایل زیر انجام می گیرد .
الف: تسطیح ناهمواری دیوار و زیر سقف
ب: آماده کردن سطوح برای نقاشی
پ: جلوگیری از اسکان حشرات در دیوار و سقف
ت: محافظت از دیوار در برابر نفوذ رطوبت و سایر عوامل که موجب فرسودگی دیوار می شوند .
حالت خمیری ملات تاثیر زیادی در سهولت کار برده وبراحتی اندود کاری دارد بطوری که ملات در کمچه و ماله گیر کرده به راحتی روی کار پخش می شود .
عایق کاری :
-در محل هایی که عایق کاری در بیش از یک لایه انجام می گیرد لایه های متوالی بایستی عمود قرار بگیرد .
- ورق های عایق بایستی حداقل به اندازه 10 سانتی متر با یکدیگر همپوشانی داشته و با قیر کاملا بچسبد.
-عایق کاری روی دیوار در پایین تر از سطح زمین ( دیوار با خاک در تماس باشد )
عایق کاری با قیر و گونی :
1- در دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد انجام نگیرد .
2- به قیر بیش از 177 درجه سانتی گراد حرارت نبیند چون خواص قیر کاهش می یابد
3- قیر تا هنگامی که گرم استفاده شود .
عایق روی کرسی چینی ( پی ):
پس از انجام کرسی چینی و همچنین لبه های قائم را به ارتفاع حداقل 20 سانتی متر اندود ماسه سیمان لیسه ای کشیده سپس قیرگونی می شود . در جاهایی که روی قیر و گونی آجرچینی صورت می گیرد اندود ماسه سیمان لیسه ای روی قیرگونی کشیده شود .
مراحل اجرای عایق بام :
1- پس از اجرای سقف با استفاده از بتن سبک پشت بام شیب بندی می شود که 1 تا 3 درصد به سمت ناودان ها می باشد .
2- پس از تمیز کردن سطح شیبدار فوق یک قشر ملات ماسه سیمان به ضخامت 2 سانتی متر و با عیار 1 به 4 (300 کیلوگرم بر متر مکعب) اندود می شود اندود باید صاف و لیسه ای باشد .
3- یک قشر قیر مذاب 60/70 به مقدار حداقل 2 کیلوگرم در متر مربع یکنواخت روی سطح فوق پخش می شود بطوری که تمام سطح را بپوشاند .
4- یک لایه گونی خشک و تمیز بدون چروک بر روی سطح فوق کشیده و با فشار به قیر می چسبانیم .
5- قشری از مخلوط تیر 60/70 و قیر 85/25 به نسبت مساوی روی کیسه ها پخش می کنیم .
6- مجددا گونی ها بر روی قیر فوق در جهت عمودی خلاف جهت گونی های قبل پهن می کنیم .
7- ببرای محافظت قیر و گونی فرش موزاییک یا آسفالت می کنیم . چنانچه پوشش روی عایق موزاییک باشد یا آجر سیمانی باشد بهتر است یک قشر ماسه درشت به ضخامت 5 سانتی متر روی عایق پخش کرد. برای جلوگیری از داخل شدن ماسه به داخل ناودان اطراف سوراخ ناودان را با جدار فلزی مشبک گالوانیزه می پوشانیم و روی ان را با موزاییک یا آجر سیمانی بدون ملات فرش می کنیم و درزها را با دوغاب سیمانی پر می کنیم .
آماده کردن سطح کار :
قبل از آماده کردن کار سطوح قطعاتی ساختمانی از نظر ترازهای قائم و افقی باید کنترل شود دیوار بنایی نباید بیش از 10 میلیمتر از حالت شاقولی در یک طبقه خارج باشد و میزان انحراف در ارتفاع کل ساختمان نباید از 30 میلیمتر بیشتر شود برامدگی و فرورفتگی در بدنه دیوار باید از 10 میلیمتر کمتر باشد . بندها باید تا عمق 15 میلیمتر خالی و سطح دیوار با بررسی سیمی لیتر شود . زودن زیر سازی از رنگ و روغن و زبر کردن زیرسازی برای ایجاد و چسبندگی بیشتر و آبپاشی بدنه کار قبل از اجرای اندود لازم است .
دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 140 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
چکیده :
با توجه به کاربرد وسیع ترانسفورماتور در صنعت مسئله خنک کنندگی و عایق بندی آنها حائز اهمیت می باشد.
در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیر در نوع عایق ترانسفورماتورهای غوطه ور در روغن هستند و روغن عایقی مورد استفاده از نوع روغن های معدنی مختلف و یا آسکارل می باشند.
انواع دیگر ترانسفورماتورها از جمله ترانسفورماتورهای گازی و ترانسفورماتورهای رزینی نیز در صنعت برق به عنوان طرح جدید در دست بررسی می باشند که تحقیقات گسترده ای در جهت طراحی و ساخت آنها در حال اجراست. در اینجا ما به بررسی انواع عایق های مورد استفاده در ترانسفورماتور و تفاوت و کیفیت آنها بحث می کنیم.
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول: عایق بندی ترانسفورماتور .............. 1
1-1- انواع عایق ها............................. 2
1-2- مشخصات اساسی دی الکتریک ها................. 4
1-3- ترانسفورماتورهای خشک ..................... 5
1-4- ترانسفورماتورهای غوطه ور در روغن ......... 7
فصل دوم: روغن در ترانسفورماتورهای عایق بندی شده با عایق های مایع 10
2-1-کلاس روغن................................... 12
2-2- خواص شیمیایی روغن......................... 12
2-3- هیدروکربن ها.............................. 13
2-4- روغن های پارافینی.......................... 13
2-5- روغن های نفتالین........................... 14
2-6- پیر شدن روغن............................... 15
2-7- معیارهای ارزیابی روغن..................... 17
فصل سوم: آسکارل در ترانسفورماتورهای عایق بندی شده با مایع 22
3-1- آشنایی با آسکارل.......................... 23
3-2- خطرات آسکارل ............................. 24
3-3- نکات ایمنی برای استفاده از روغن آسکارل...... 24
فصل چهارم: گاز SF6 در ترانسفورماتورهای عایق بندی شده به وسیله گاز 26
4-1- آشنایی با گاز SF6 ......................... 27
4-2- گاز SF6 به عنوان پرکننده تانک ترانسفورماتور 28
4-3- خواص فیزیکی SF6............................ 28
4-4- خواص شیمیایی گاز SF6....................... 29
4-5- خواص الکتریکی گاز SF6 ...................... 29
4-6- استقامت دی الکتریک ........................ 29
4-7- استقامت مکانیکی.......................... 30
4-8- قسمتهای اصلی ترانسفورماتور گازی.......... 30
فصل پنجم: رزین ها به عنوان ماده پر کننده تانک ترانسفورماتور 32
5-1- خواص فیزیکی رزین.......................... 33
5-2- خواص شیمیایی رزین......................... 33
5-3- خواص الکتریکی رزین ........................ 33
5-4- استقامت دی الکتریک........................ 33
فصل ششم: سطوح عایقی............................ 34
فصل هفتم: بکارگیری ترانسفورماتورهای مختلف در صنعت با در نظر گرفتن
پارامترهای مختلف فنی و اقتصادی.................... 36
7-1- بکارگیری ترا نسفورماتور در محیط های با خطرآتش سوزی 37
7-2- بکارگیری با توجه به مسائل زیست محیطی........ 37
7-3- بکارگیری ترانسفورماتور در محیط های محدود..... 38
7-4- بکارگیری برای توزیع هماهنگ با پیک برق....... 38
7-5- بکارگیری ترانسفورماتور با توجه به مسائل نگهداری و تعمیرات 39
7-6- نتیجه مقایسه............................. 39
فصل هشتم: اثرات نامطلوب ناشی از ورود رطوبت و ناخالصی ها به داخل محفظه ترانس و پیامدهای آن ........................... 40
نتایج و پیشنهادات ............................ 41