دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 57 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مقابله با فرار مالیاتی
فهرست مطالب :
عنوان : صفحه :
مقدمه ................................... 4
جلوگیری از فرار مالیاتی .................. 4
فرار مالیاتی چیست ........................ 5
تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی ..... 6
زیمنهای پیدایش فرار مالیاتی .............. 7
اندازه گیری فرار مالیاتی در ایران ........ 9
کارت بازرگانی ، کد اقتصادی و فرار مالیاتی.. 10
ناکارآمدی نظام مالیاتی ایران علل و زمینه ها 13
عدم توتجه به رضایت مؤدیان مالیاتی ........ 18
حقوق مالیاتی ............................. 29
منابع .................................... 30
مقدمه :
جلوگیری از فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی با اجرای مالیات بر ارزش افزوده حاصل می شود |
به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی پیاده سازی مالیات بر ارزش افزوده در کشور لازم است. |
در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده در 135 کشور دنیا پیاده شده است و این نوع مالیات هم اکنون در کشورهای فقیر ، غنی ، کشورهای خاورمیانه ، کشورهای حاشیه ایران اجرا می شود. به منظور ساماندهی مالیات ها و اخذ مالیات به صورت اصولی و صحیح پیاده سازی مالیات بر ارزش افزوده الزامی به نظر می رسد. به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی پیاده سازی مالیات بر ارزش افزوده در کشور لازم است. بررسی مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اصل 85 ، تجربیات کشورهای مختلف ، شیوه اجرا و امکانات مورد نیاز برای اجرای آن ، راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از ورود آسیب به اقشار آسیب پذیر با اجرایی شدن آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت . در حال حاضر در کشور فرارهای مالیاتی صورت می گیرد بنابراین ساماندهی مالیات ها ، دریافت مالیات به صورت منطقی و اجرای مالیات بر ارزش افزوده الزامی به نظر می رسد. بنابر اصل 85 رای نمایندگان در خصوص مالیات برارزش افزوده هرچه باشد تصویب و به قانون تبدیل می شود.
|
در بیشتر کشورها، بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین می شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد.
دسته بندی | بورس و کالا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 77 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
مقاله معاملات آتی در بورس یعنی چه
فهرست
- مقدمه
- قرارداد آتی
- تسویه قرارداد آتی
- تحویل قرارداد آتی
- فرصتهای سودآور معاملات آتی
- چرا قرارداد آتی در بورس معامله می شود
1. اهرم مالی
2. فراوانی انجام معاملات و سرعت نقد شدن
3. شفافیت
4. انسجام و یکپارچگی مالی
- انواع معامله گران در بازار آتی
. معامله گران عمومی
. معامله گران اصلی و حرفه ای
. معامله گران انحصاری
- بازارسازان
- معامله گران چگونه معامله می کنند
1. معامله گران ریزه خوار
2. معامله گران یکروزه
3. معامله گران طولانی مدت
- معامله گران چگونه به بازار دست می یابند
- ریشه شناسی و ساز و کار بازار آتی
- ماههای قرارداد
- مفهوم تغییر قیمت در قرارداد آتی
- حجم در معاملات آتی
- قراردادهای باز تعیین تکلیف نشده
- مسیر سفارش معامله آتی
- انواع سفارشات
1. سفارش به قیمت روز بازار
2. سفارش به قیمت محدود
3. سفارش با قیمت مقطوع
- دوره سفارش
- اجرای سفارشات با قید فوریت
- سفارش در لحظات آخر روز
- موقعیت معاملاتی افراد و محدودههای قیمت
- کاربرد تجزیه و تحلیل نموداری برای پیش بینی قیمتـها
- کاربرد تجزیه و تحلیل نموداری در پیش بینی قیمتها
- شکل بندیهای نمودار
- میانگین متحرک
- مفهوم حجم و قرارداد های باز در بازار
- رهنمودهای معاملات آتی
- چه چیزهای مفیدی می تواند بعنوان راهنمای معامله گر باشد
1. خرید به قیمت ارزان و فروش به قیمت بالا
2. برآورد میزان درست حساب معاملات آتی
3. تعیین و تنظیم ویژگی های ریسک
4. قراردادهای آتی مناسب را انتخاب کن
الف. نوسان قیمت
ب. قدرت نقد شوندگی
ج. اندازه هر قرارداد
ه. سپرده ها
5. تنوع طلبی در معاملات
6. برنامه ریزی معاملات آتی
7. تحمل در معامله
8. شروع معامله آتی بصورت مجازی
9. انتخاب یک کارگزار شایسته
- مدیریت نمودن حرفه ای پول
قرارداد آتی چیست؟
قرارداد آتی قانوناً توافق نامه ای است دارای حد و مرز معینی و برای خرید یا فروش یک کالا یا ابزار مالی برای زمانی در آینده با قیمتی توافق شده هنگام امضای قرارداد می باشد، گرچه بندرت تحویل واقعی کالای مورد معامله انجام می شود.
بر طبق مشخصات کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای استاندارد کیفیت، کمیت، زمان تحویل و محل تحویل باشد تنها متغیر در معاملات آتی قیمت است که در مرحله معامله کشف می شود.
بعنوان مثال چنانچه کارگزاری یک قرارداد آتی مس برای خرداد ماه 1385 را خریداری نماید یعنی او پذیرفته که 1000 کیلو مس برای تحویل در ماه خرداد منعقد نموده و کیفیت مس مورد قرارداد نیز استاندارد بوده و تمام قراردادهای مس خردادماه نشان دهنده یکسان بودن کیفیت مس در آن دوره می باشد.
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مقاله ابزارهای موجود در بازار سرمایه ایران
مهندسی مالی و طراحی ابزارهای مالی جدید
ارتباط ابزارها و بازارها
راهى آسان و کاهلانه
راهى دشوار و عالمانه
نیاز به طراحی اوراق بهاءدار، منطبق با بازار سرمایه ایران
سیستم اقتصادی کشور
بازار دارائیهای واقعی و خدمات (The Market for Assets and Services)
بازار دارائیهای مالی (The Market for Financial Assets)
شیوههای تأمین مالی
منابع داخلی شرکت
منابع خارجی شرکت
اوراق قرضه
سهام ممتاز
سهام عادی
منابع مالی بدون هزینه
بستانکاران تجاری
هزینههای پرداختی
پیشدریافت از مشتریان
مهندسى مالى و طراحى ابزارهاى مالى جدید
علاوه بر اوراق بهاءدار یادشده اوراق بهاءدار دیگرى نیز وجود دارند که در سالهاى گذشته و به دنبال تعییر و تحولات بازارهاى مالى ابداع شدهاند. تحولاتى که از پیامدهاى مقرراتزدائى از بازارهاى سرمایه بود و در اثر آن، شرکتها اقدام به انتشار اوراق بهاءدار بسیار متنوعى کردند که تا آن زمان سابقه نداشت و بازار این کشورها هر روز با گونه جدیدى از اوراق بهاءدار روبهرو شد؛ اقتصاد غرب در اواخر دهه ۱۹۷۰ و دهه ۱۹۸۰ با تورم بسیار بالائى روبهرو شد؛ که از پیامدهاى افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ بود و سبب شد تا اقتصاد کشورهاى غربى با ضربهاى سهمگین و تورمى دو رقمى ـ حدود ۱۵ درصد ـ روبهرو شود.
البته این اندازه از تورم در جامعه ما چشمگیر نیست. در حالىکه در کشورهاى غربى رویدادى غیرمنتظره است و بسیارى از شرکتها را براى تأمین مالى به بازارهاى مالى و بهویژه بازار اوراق قرضه روانه کرد؛ زیرا اوراق قرضه اوراق بهاءدارى است که نرخ بهره آن در زمان انتشار مشخص مىشود و این نرخ بهره تا زمان سررسید ثابت است و در نتیجه چنانچه پس از انتشار اوراق قرضه نرخ تورم در جامعه افزایش یابد، خریداران قبلى اوراق قرضه متضرر مىشوند؛ زیرا زمانىکه تورم افزایش مىیابد، قدرت خرید پول کاهش پیدا مىکند و چون در این زمان شرکتها به پول نیاز داشتند ـ ولى بهدلیل نگرانى از کاهش ارزش پول، سرمایهگذاران استقبالى براى خرید اوراق قرضه نکردند ـ لذا شرکتها دست به انتشار اوراق قرضه با بهره شناور زدند
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
مقاله ابزارهای مالی در بازار سرمایه
هدف از این مقاله بیشتر تشریح ابزار مشتقه و طراحی ابزار نوین برای بازار سرمایه است. شایان ذکر است که این ابزارهای مالی در بسیاری از نقاط دنیا سخت مورد توجه افکار عمومی واقع شده و امید است که در آینده نزدیک بتوان از این ابزار در بازار سرمایه ایران نیز بهره گرفت.
مشتقه:
گونه ای از ابزار مالی است که فقط، متخصصان فن، از چندوچون عملکرد آنها آگاهی کامل دارند و معمولاً خبرگان حرفه ای روی آنها سرمایه گذاری می کنند.به طور خلاصه می توان گفت که مشتقه ها (FINANCIAL DERVATIVES) ، قراردادی بین دو یا چند طرف است که پرداختهای آن، براساس موقعیت سنجی (BENCHMARK) تعیین می شود - درواقع، مشتقه ها، ابزارهایی برای کاهش یا انتقال مخاطره (ریسک) به شمار می آیند. برخی از مشتقه ها که توسط شرکتهای بزرگ صادر شده اند، به صورت استاندارد و تضمین شده در بورس، سازمان یافته و معامله می شوند و برخی در حاشیه بورس و به صورت خارج از بورس، با توافق و مذاکره دو طرف انجام می گیرد.
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
تمامی حرفه های شناخته شده مانند پزشکی ، حقوق ، مهندسی برای خود یک آئین رفتار تهیه کرده اند
هدف اساسی از تهیه چنین آئین های رفتاری ، ارائه رهنمود های عملی به اعضا برای داشتن طرز تفکر حرفه ای به گونه ای است که کیفیت ظوابط حرفه آنها را بهبود بخشد.آئین رفتارحرفه ای مهترین خط مشی های حرفه را مشخص نموده و ضامن بقای آن است . ونباید شامل ایده های ذهنی باشد، بلکه باید دارای هدفهای دست یافتنی و مقررات عملی و قابل اجرا برای کار باشد. وجود آئین رفتار حرفه ای ، صاحبکاران وجامعه را مطمئن می سازد که حرفه می خواهد استاندارد عمل خوبی داشته باشد وهر یک از اعضا را به رعایت آن ملزم می کند .1
حرفه حسابداری و حسابرسی با یکی از حساسترین موضوعات مرتبط با اشخاص جامعه یعنی مال و دارایی افراد در ارتباط است. حسابداران مانند پزشکان هستند که اعتماد شخص مقابل نقش اصلی را در شغل و حرفه آنان دارد. بیاعتمادی صاحبکار آفت سیستمهای حسابداری و حرفه است.
میدانیم که وجود حرفهای بنام حسابداری و حسابرسی پیامد وجود فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری است و بدون آن شکل نخواهد گرفت. صاحبان کار محرکان چرخه اقتصادی محسوب میشوند؛ بنابراین کسب اعتماد آنان در استفاده از حرفه حسابرسی و حسابداری، وظیفه همه حسابداران و شاغلان در این حرفه است تا آینده حرفه حسابداری تضمین شود. بنابر این آینده حرفه منوط به داشتن ارزشهای درستکاری، صداقت و تخصص است. در شرایطی که حرفه حسابداری هنوز نتوانسته است جایگاهی در جامعه ایران و به ویژه در نزد دولتمردان به دست آورد افزایش بیاعتمادی به حسابداران به هر دلیل و علت نقش مخربی در توسعه پایدار حرفه خواهد داشت.2
1-جمشید اسکندری، اصول حسابرسی1،ص27
2-احمد عیسایی خوش،((اعتماد ، ستون توسعه پایدار حرفه حسابداری)) ، دنیای اقتصاد
گفتیم که اعتماد نقش اساسی در توسعه حرفه حسابداری و حسابرسی دارد پس چه باید کرد که جامعه نسبت به حسابداران وحسابرسان اعتماد پیدا کنند.((جواب واضح است؛ اخلاق وآئین رفتار حرفه ای)).
نیاز به اخلاق و آئین رفتار حرفه ای:
پژوهشهای انجام شده نشان میدهند که وجود سه عامل بنیادی در کنارهم، موجب تشکیل، رشد و گسترش حرفههای مختلف در طول تاریخ تمدن بشری بوده و راز ماندگاری آنها شناخته میشود. این سه عامل عبارتند از:
فلسفه، مبانی نظری، اصول و استانداردهای حرفهای،
با وجود سه عامل گفته شده در کنار هم ، حرفه به قدرت لازم برای استمرار فعالیت حرفهای دست مییابد و ریشهای عمیق در جامعه خواهد داشت و با تغییرات محیطی دستخوش تغییرات شدید نمیشود و حذف نخواهد شد.
برای تشریح و تبیین چیستی و چرایی یک حرفه و برای کسب شناخت و تشریح پدیدههای موجود و پیشبینی پدیدههای مشابه حرفهای، وجود عامل اول، ضروری است. بنابراین، ایدهها و عقاید ظاهراً مستقل و جدا از هم، در یک مجموعه مرتبط و متصل به هم، همچون پیکره یک دانش در قالب تئوری ارائه میشود. با مشاهدههای تجربی، آزمونهای لازم و استدلال منطقی، پدیدهها با تئوری مطرح شده تطبیق داده میشود تا قدرت آن سنجیده شود. جانسون (1976 Johnson) و بلستین (1971 Bledstein) بر این باورند که دستیابی به تئوری، یکی از ویژگیهای اصلی هر فعالیت حرفهای است. هاینز مدعی است "با ادعای دستیابی به پیکره چنین دانشی، یک حرفه میتواند ماندگار شود و توسعه یابد."
بدون وجود عامل اول، روشها و رویههای مورد استفاده، به قواعدی تبدیل میشوند که بیشتر بنابر عادت و سنت از آنها پیروی میشود تا پذیرش منطقی. همچنین بدون این عامل بنیادی، مشکل میتوان بر مسائل حل و فصل نشده کنونی و آینده حرفهای، فائق شد و برای آنها راهکارهای مناسب ارائه کرد.
صرف نظر از وجود عامل اول ودوم که در حوزه بحث من نیست، عامل سوم یعنی آئین رفتار حرفه ای و پایبندی به آن ،عامل بنیادی بسیار با اهمیتی است که دوام وبقای حرفه سخت به آن وابسته است وجامعه بیشتر به این عامل توجه ویژه دارد.1