دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 88 صفحه
سیستم انتقال نیرو انتقال نیرو موتور اتومبیل به تنهایی قادر نیست در تمام شرایط رانندگی نیرو و سرعت لازم را برای چرخها فراهم نماید.
زیرا قدرتی که بتواند جوابگوی احتیاجات خودرو باشد در زمانهای مختلف بطور وسیعی تغییر می کند.
برای انتقال قدرت تولیدی موتور به چرخهای محرک دستگاهها و مکانیزمهای متعددی بکار گرفته می شوند.
این مجموعه که در فاصله موتور و چرخهای محرک جای دارند خط نیرو نامیده می شوند.
به خط نیرو اعمال مختلف ازجمله موارد زیر را می توان نسبت داد: 1- دوران موتور بدون حرکت اتومبیل را ممکن می سازد.
2- در شرایطی که سرعت دوران موتور زیاد است اجازه می دهد اتومبیل با سرعت کم حرکت کند.
3- در حالیکه موتور فقط در یک جهت دوران می نماید امکان حرکت وسیله نقلیه را به سمت جلو یا عقب فراهم می سازد.
اسامی دستگاههائی که در خط نیروی اتومبیل های معمولی می توان یافت عبارتند از: 1- کلاچ 2- جعبه دنده( گیربکس) 3- اوردارایو 4- گاردان 5- دیفرانسیل در دنباله مطلب بطور مفصل ساختمان، طرز کار، عیب یابی هر یک از این اجزاء می پردازیم.
کلاچ اتصال جعبه دنده به موتور معمولاً بوسیله کلاچ صورت می گیرد.
در لحظه شروع حرکت بخاطر وجود مقاومت های زیاد در برابر خودرو احتیاج به نیروی فراوانی داریم که این نیرو بوسیله موتور تأمین می گردد.
برای اینکه کلیه نیروی موتور به یکباره به جعبه دنده و از آنجا به قسمت های بعدی موجود در خط نیرو منتقل نشود و در اتومبیل حرکت ناگهانی ایجاد نکند این نیرو بایستی بتدریج به خط نیرو منتقل گردد.
کلاچ سبب می شود که اولاً اتومبیل به یکباره از جا کنده نشود و در ثانی شروع حرکت اتومبیل آرام و بدون ضربه باشد.
در این مورد کلاچ نقش مبدل دور را ایفا می کند.
وظیفه مهمتر کلاچ این است که دستگاه محرک اتومبیل را در مقابل بار ناگهانی و زیاد از حد مجاز حفظ نماید.
به عبارت دیگر کلاچ نقش کلید اطمینانی را بازی می کند.
که مانع از انتقال ضربات ناگهانی و بار غیر مجاز به دستگاه محرک وسیله نقلیه می شود.
علاوه بر موارد یاد شده برای وجود کلاچ در خط نیرو دلایل دیگری نیز به شرح زیر ذکر می شود.
1- چون نیروی تولیدی موتورهای احتراق در سرعت های پائین کم بوده و با زیادشدن دور موتور، افزایش می یابد بنابراین در لحظه شروع حرکت موتور بایستی بدون بار حرکت کند.
2- برای تعویض دنده بایستی خط اتصال نیرو قطع گردد و این کار توسط کلاچ انجام می شود در مبحث گیربکس در این مورد بیشتر توضیح داده خواهد شد.
3- برای روشن کردن موتور بهتر است اینرسی که حرکت دورانی دارد و بوسیله استاتر به حرکت درمی آیند به حداقل ممکن تقبل یابد و این عمل نیز بوسیله کلاچ عملی خواهد بود.
انواع کلاچ: الف: کلاچ های اهرمی: در این دسته از کلاچها برای عمل قطع و وصل از نیروی عضلانی کمک گرفته می شود.
در این نوع کلاچها برای صرف نیروی کمتر گاهی از وسایل کمکی هیدرولیکی استفاده می شود.
کلاچهای اهرمی به سه دسته اصطکاکی، یکطرفه و قلاب شونده تقسیم می شوند.
کلاچ های اصطکاکی: 1-کلاچ های یک طرفه با فنرهای مارپیچی 2- کلاچ های یک صفحه ای با فنر دیاگرامی( خورشیدی) 3- کلاچ های دو صفحه ای با هر دو نوع فنر
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 103 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 27 صفحه
سیستم های اندازه گیری مدرس: استاد شکری تهیه وتنظیم: محمداویسی رشته: تعمیرات مکانیک© اندازه گیری مفهوم اندازه گیری اندازه گیری عبارت است از سنجش کمیت در اجسام مختلف وقطعات با واحد مربوطه (مقرره) این اشکال نمونه هایی از اندازه گیرها را نشان می دهد.
توجه یادآوری متر نواری وخط کش فلزی و اندازه گیری با آنها به عهده هنرآموزان محترم است.
کولیس برای اندازه گیری اجسامی که در اندازه گیری آنها نیاز به دقت زیاد نیست از خط کش فلزی و یا متر استفاده می شود ولی اگر اندازه گیری دقیقتری مورد نظر باشد از کولیس استفاده می شود.
کولیس متداولترین ابزار دقیق برای اندازه گیری می باشدکه به وسیله آن میتوان طول،قطرخارجی، قطر داخلی، وعمق اجسام را با دقت 1/0، 05/0، 02/0 حتی 01/0 میلیمتر اندازه گیری کرد که نمونه هایی از اندازه گیری در این صفحه نمایش داده شده است.
کولیس از اجزاء وقسمتهای زیر تشکیل شده است.
1-خط کش مدرج فلزی(بدنه اصلی) 2-کشو متحرک متصل به فک متحرک 3-پیچ محکم کننده 4-شاخکها( برای اندازه گیری قطر داخلی لوله ها یا داخل دهانه ها) 5-فکهای ثابت ومتحرک (برای اندازه گیری محورها، میله ها، ضخامت ورقه ها .
.
.
) 6-ورنیه 7-تیغه عمق سنج روش اندازه گیری برای اندازه گیری جسم را مطابق شکل زیر بین فکها قرار داده وفک متحرک را به آن نزدیک می نماییم تا به میله بچسبد.
حال اندازه اصلی را از روی خط کش بر حسب میلیمتر خوانده وکسری میلیمترها را از روی تقسیم بندی ورنیه( یعنی هر خطی از ورنیه که منطبق با یکی از خطوط خط کش باشد) می خوانیم.
از آنجا که دقت اندازه گیری با کولیس و پیدایش آن مورد سوال هنرجویان عزیز می باشد چگونگی پیدایش و دقت کولیس را که از طریق ورنیه خواننده می شود تا اندازه ای شرح می دهیم،سپس انواع کولیسها را از نظر شکل نشان خواهیم داد خواندن ورنیه برای اندازه گیری تا دقت 1/0 از تقسیمات ورنیه استفاده می شود.
اساس کارورنیه بر آن است که در آن 9 میلیمتر را به ده قسمت مساوی تقسیم کرده ودر نتیجه هر قسمت ورنیه 1/0 از یک میلیمتر کمتر است.
با مقایسه این اندازه ها با اندازه های میلیمتری اختلاف اندازه 1/0 میلیمتر را می توان اندازه گیری کرد.
در این شکل کولیس دیجیتالی در حال اندازه گیری نشان داده شده است.
گونیای مرکب یکی دیگر از وسایل اندازه گیری وسنجش گونیای مرکب است که دارای چهار قسمت اصلی به نام خط کش، مرکز یاب، گونیا و نقاله است.
در این شکل این گونیا و نیز برخی از کاربردهای آن را ملاحظه می کنید.
همان طور که ملاحظه می شود بنا به موارد استفاده میتوان هر یک از قسمتهای مختلف مثل نقاله، گونیا و یا مرکزیاب را به همراه خط کش به کار برد.
گونیای تاشو این گونیا وسیله ساده است برای اندازه گیری و کنترل زوایا در شرایط مختلف که به صورت های گوناگون ساخته میشود.
ضمنا یادآور می شود چون خود گونیا دارای درجه بندی نیست پس از تنظیم آن لازم است با مطابقت گونیا با یک نقاله، مقدار زاویه را تعیین کرد.
رعایت نکات اندازه گیری اندازه گیری باید با دقت واعتماد کامل انجام گیرد.
بنابراین لازم است که وسیله اندازه گیری دقت لازم را داشته باشد.
و در موقع اندازه گیری باید ب
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 98 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 101 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 101 صفحه
محصولی که در این طرح جهت بررسی های فنی و اقتصادی مورد مطالعه قرار می گیرد سیستم دزدگیر خودرو نام دارد که در خودروهای سواری به منظور افزایش ضریب حفاظتی در مقابل سرقت از آن استفاده به عمل می آید.
نحوة تولید محصول درداخل واحد، با توجه به ماهیت اجزاء تشکیل دهندة آن که غالباً در برگیرندة قطعات الکترونیکی می باشد، بر مبنای طراحی – مونتاژ برنامه ریزی خواهد شد.
همچنین تجهیزات تولیدی در برگیرندة امکانات ساده مونتاژ و کنترل کیفیت توام با آن خواهد بود.
حجم تولید سالیانه محصول با توجه به بررسی بازار تقاضای آن جهت تأمین از نیاز داخلی، به میزان 50000 دستگاه در نظر گرفته شده و مواد اولیه مصرفی اصلی که شامل اجزاء الکترونیکی و برقی می باشد، در عین حال خارجی بودن، از بازار قطعات در داخل قابل تهیه خواهد بود و نیز قطعات تزئینی مانند قاب برد اصلی و … براساس سفارش، از تولید کنندگان داخلی قابل تأمین می باشد.
در ادامه جدول 1-1 به طور خلاصه به ویژگیهای سرمایه گذاری و اقتصادی طرح پرداخته است.
جدول 1-1 جمع بندی مشخصات اصلی طرح تولید دزدگیر خودرو 1-1 مشخصه طرح ظرفیت تولید سالیانه: نام محصول ظرفیت واحد 6-1 دستگاهها و تجهیزات خط تولید: بخش داخلی: %0/100 (4/58 میلیون ریال) بخش خارجی: %0/0 (0 هزار دلار) دزدگیر خودرو 50000 عدد زمین و ساختمانها: مساحت زمین: 1000 متر مربع سطح زیربنا: 417 متر مربع سالن تولید: 120 متر مربع انبار: 65 متر مربع تاسیسات و تعمیرگاه: 37 متر مربع اداری، رفاهی: 195 متر مربع فضای باز: 0 متر مربع 2-1 شاخصهای عملیاتی تعداد روز کاری: 270 روز تعداد نوبت کاری: 2 زمان هر نوبت کاری: 8 ساعت 7-1 3-1 درصد تامین مواد اولیه داخلی: % 100 (4/2871 میلیون ریال) خارجی: % 0/0 (0 هزار دلار) 8-1 سرمایه گذاری: دارائیهای ثابت: 4/846 میلیون ریال سرمایه در گردش: 8/654 میلیون ریال کل سرمایه گذاری: 2/1501 میلیون ریال سرمایه گذاری مجری طرح: 4/864 میلیون ریال وام کوتاه مدت: 8/523 میلیون ریال 4-1 تعداد کارکنان مدیریت: 1 نفر مهندس: 2 نفر تکنسین: 2 نفر کارگر ماهر: 14 نفر کارگر ساده: 2 نفر کل پرسنل: 29 نفر 9-1 هزینه های تولید: هزینه های ثابت: 2/685 میلیون ریال هزینه های متغیر: 1/3144 میلیون ریال کل هزینه های سالیانه: 3/3829 میلیون ریال 5-1 تاسیسات عمومی: برق مصرفی سالیانه واحد (مگاوات ساعت) 0/48 آب مصرفی سالیانه واحد (مترمکعب): 0/1323 سوخت مصرفی سالیانه واحد:
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 522 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 44 صفحه
سیستم تعلیق خودرو سیستم تعلیق چیست؟
امروزه راحتی سرنشینان مهم ترین هدف سازندگان خودرو است.
یکی از مهم ترین عوامل راحتیسرنشینان جلوگیری از انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج به سرنشینان است.
این ارتعاشات میتواند ناشی از عوامل متعددی مانند ترمز کردن ،حرکت در پیچ و ناهمواریهای جاده و .
.
.
.
باشد.
برای تحقق این هدف ،بین چارچوب شاسی و چرخهای خودرو سیستم تعلیق را کار گذاشته اند.
سیستم تعلیق ،مجموعه فنرها،کمک فنرها و تمام سازوکارهایی است که برای ایجاد راحتی سفر و فرمانپذیری خودرو به کار میروند.
هر سیستم تعلیق دو هدف کلی دارد: ۱-راحتی سرنشینان ۲-فرمایپذیری و کنترل خودرو هدف اول به واسطه جدا کردن سرنشینان از ناهمواریهای جاده فراهم میشود.
که این وظیفه به وسیله اجزای انعطاف پذیر مانند فنر و عضو میرا کننده (کمک فنر)انجام میپذیرد.
در واقع اکثر کار سیستم را فنرها انجام میدهند،از کمک فنرها نیز همان طور که اشاره شد برای میرا کردن نوسان فنرها بعد از برخورد با ناهمواریها در جاده استفاده میشود.
به طوری که اگر کمک فنر استفاده نشود ،اتومبیل بعد از برخورد با ناهمواریها به دفعات و با دامنه نسبتا زیاد نوسان میکند و این برای سرنشینان ناخوشایند است.
هدف دوم نیز به وسیله جلوگیری از غلط خوردن و پرتاب شدن خودرو و حفظ تماس چرخها با جاده میسر میشود.
این وظیفه با استفاده از بازوهای مکانیکی که اتصال اکسل یا چرخها به بدنه یا شاسی را ممکن میسازد،انجام میشود.
خواص یک سیستم تعلیق که برای دینامیک خودرو اهمیت زیاد دارد در رفتار حرکتی و پاسخ ان به نیروها و ممنتوم های است که از تایرها به شاسی انتقال میابد.
در واقع سیستم تعلیق یکی از اجزای واحد شاسی در هر خودرو سبک و سنگین است که در ناحیه ای بین محور عرضی انتقال قدرت چرخها و قسمت بدنه خودرو قرار میگیرد.
اجزای سیستم تعلیق: قبل از بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق و سازو کارهای ان باید به خاطر داشته باشیم که یک خودرو در حال حرکت چیزی بیش از چرخش چرخهاست، به طوری که با چرخش چرخها و حرکت اتومبیل ،سیستم تعلیق در هر لحظه در وضعیت تعادل دینامیکی میباشد.
یعنی به طور مداوم اتومبیل را با شرایط متغیر جاده تطبیق میدهد.
اصلی ترین اجزای سیستم تعلیق عبارت است از: ۱-فنرها (spring) 2-کمک فنرها (shock absorber) ۳-ستونهای نگهدارنده(struts) ۴-تایر(tire) این اجزا ودیگر جزییات تشکیل دهنده سیستم تعلیق به منظور ایفای شش نقش زیر طراحی میشوند.
۱-ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو در حال حرکت ۲-کاهش اثرات نیروهای حاصل از ضربه ۳-حفظ مسیر صحیح چرخها ۴-تحمل وزن خودرو ۵-حفظ تماس چرخها با جاده ۶-کنترل مسیر حرکت خودرو نقش فنرها در سیستم تعلیق: فنرها اجزای انعطاف پذیری هستند که وزن بدنه و چارچوب و همچنین بار اضافی انومبیل را تحمل میکند و ارتفاع ان را در حین حرکت ثابت نگه میدارد.
همچنین با نوسان کردن از انتقال ارتعاشات شدید حاصل از برخورد با موانع به بدنه و چارچوب به طور نسبی جلوگیری میکند.
بهترین فنرها به سرعت ارتعاشات به وجود امده توسط جاده
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 5 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 8 صفحه
سوخت هیدروژن امروزه گاز هیدروژن برای استفاده در موتورهای احتراقی و وسایل نقلیه الکتریکی باتریدار مورد بررسی قرار گرفته است.
هیدروژن در دما و فشار طبیعی، یک گاز است و به این علت، انتقال و ذخیره آن از سوخت های مایع دیگر، دشوارتر است.
سامانه هایی که برای ذخیره هیدروژن توسعه یافتهاند، عبارتند از: هیدروژن فشرده، هیدروژن مایع و پیوند شیمیایی میان هیدروژن و یک ماده ذخیره (برای مثال، هیدرید فلزات).
با این که تاکنون هیچ سامانه حمل و نقل و توزیع مناسبی برای هیدروژن وجود نداشته، اما توانایی تولید این سوخت از مجموعه متنوعی از منابع و خصوصیت پاک سوز بودن آن، هیدروژن را به سوخت جانشین مناسبی تبدیل کرده است.
هیدروژن یکی از سادهترین و سبکترین سوخت های گازی است که در فشار اتمسفری و دمای جوی حالت گاز دارد.
سوخت هیدروژن همان گاز خالص هیدروژن نیست، بلکه مقدار کمی اکسیژن و دیگر مواد را نیز با خود دارد.
منابع تولید سوخت هیدروژن شامل گاز طبیعی ، زغال سنگ ، بنزین و الکل متیلیک هستند.
فرآیند فتوسنتز در باکتری ها یا جلبک ها و یا شکافتن آب به دو عنصر هیدروژن و اکسیژن به کمک جریان الکتریسیته یا نور مستقیم خورشید از آب، روش های دیگری برای تولید هیدروژن هستند.
در صنعت و آزمایشگاه های شیمی، تولید هیدروژن به طور معمول با استفاده از دو روش شدنی است: 1- الکترولیز 2- تولید گاز مصنوعی از بازسازی بخار یا اکسیداسیون ناقص در روش الکترولیز با استفاده از انرژی الکتریکی، مولکولهای آب به هیدروژن و اکسیژن تجزیه میشوند.
انرژی الکتریکی را میتوان از هر منبع تولید الکتریسیته که شامل سوخت های تجدید پذیر نیز میشوند، به دست آورد.
وزارت نیروی آمریکا به این نتیجه رسیده است که استفاده از روش الکترولیز برای تولید مقادیر زیاد هیدروژن در آینده مناسب نخواهد بود.
روش دیگر برای تولید گاز مصنوعی، بازسازی بخار گاز طبیعی است.
در این روش، میتوان از هیدروکربنهای دیگر نیز به عنوان ذخایر تامین مواد استفاده کرد.
برای نمونه، میتوان زغال سنگ و دیگر مواد آلی (بیوماس) را به حالت گازی درآورد و آن را در فرآیند بازسازی بخار برای تولید هیدروژن به کار برد.
از طرفی چون هیدروکربن های فسیلی محدود و رو به اتمام هستند، پس بهتر است دید خود را به سمت استفاده از منابع تجدید شونده معطوف کنیم.
گاز هیدروژن می تواند هم از منابع اولیه تجدید پذیر و هم از منابع تجدید ناپذیر تولید شود.
امروزه تولید گاز هیدروژن از منابع تجدید پذیر به سرعت مراحل توسعه و رشد خود را می پیماید.
این در حالی است که تولید گاز هیدروژن از منابع تجدید ناپذیر به ویژه منابع فسیلی به علت محدود بودن این منابع روز به روز کاهش می یابد.
گاز هیدروژن در اثر واکنش های تخمیری میکروارگانیسم های زنده، به ویژه باکتری ها و مخمرها روی بیوماس، تولید میشود.
بیوماس از منابع اولیه تجدید پذیر است که از موادی مانند علوفه، ضایعات گیاهان و فضولات حیوانات به دست می آید.
در روند تولید گاز هیدروژن، باکتری های بی هوازی با استفاده از پدیده تخمیر، مواد آلی و آب را به گاز هیدروژن تبدیل می کنند.
برای تولید هیدروژن به وسیله باکتری ها دو نوع تخمیر وجود